19 okt. 2020

Soldatens lojalitet

- Från Svenska Evangeliska alliansens hemsida (Vinjettbilden från rupeba) -
Alla fronter kan inte bevakas samtidigt, och alla fronter kan inte ligga på alla troendes ansvar. Men ur strategisk synvinkel borde det ändå vara avgörande för oss att känna till var den onde just nu är på framryckning. Annars är risken överhängande att vi, som uttrycket lyder, vinner ett antal småsegrar – men finner oss förlora kriget som helhet. SEA:s Olof Edsinger reflekterar utifrån ett utmanande citat.

Ett citat som i vissa kretsar har tillskrivits Martin Luther, men som vid närmare efterforskning har visat sig komma från en annan källa, lyder så här:

”Om jag med den starkaste rösten och klaraste utläggningen bekänner mig till varje del av Guds Ord, utom just den lilla del som världen och djävulen vid detta tillfälle attackerar, står jag inte upp för Kristus, hur frimodig jag än är i min bekännelse till Honom. Soldatens lojalitet visar sig där striden rasar; och att vara ståndaktig på alla de andra krigsfronterna är bara flykt och vanära om han ryggar tillbaka på denna punkt.”

Läs mer här:  https://www.sea.nu/soldatens-lojalitet-visar-sig-dar-striden-rasar/

Inga kommentarer: