15 sep. 2019

Dagens Andakt 15 september



”Med evig kärlek har jag älskat dig, därför låter jag min nåd förbliva över dig. Än en gång skall jag upprätta dig… Än en gång skall du ta upp din tamburin och dra ut i dans bland dem som är glada… Än en gång skall du plantera vingårdar…och… njuta av frukten” (Jer 31:3-5)

 

Jag älskar när Bibeln upprepar sig, så som i dagens bibelord. När vi vill inpränta något viktigt använder vi oss av upprepningar, och så gör Gud också. I dagens ord är det orden ”än en gång” som upprepas tre gånger. Orden riktas till människor som en gång haft det rätt ställt med Gud men misslyckats i sitt andliga liv - människor som fått uppleva konsekvenserna av sin olydnad. De har hela tiden varit älskade av Gud och föremål för hans nåd, och nu vill Gud inpränta hopp i dem om en ljus framtid med upprättelse, glädje och välstånd.

Dagens bibelord är en stark uppmuntran till oss kristna, som misslyckas på olika sätt hela tiden. Guds löfte ”än en gång” är inte grundat i ditt och mitt beteende, utan i Guds eviga kärlek. Därför håller det att bära med sig in i varje ny dag.

BÖN

 Tack Jesus för att det finns en ny början, hur hopplös situationen än kan verka. Tack Jesus för att du har förberett ett ”än en gång” också för mig.
  ______________________
Dagens andakt på norsk http://dagensandaktpanorsk.blogspot.com.
Daily devotion in English: http://dailydevotioninenglish.blogspot.com.
______________________

Inga kommentarer: