12 sep. 2019

Dagens Andakt 12 september



”Om ni hade förstått vad detta betyder: Jag vill se barmhärtighet och inte offer, så skulle ni inte ha dömt de oskyldiga.” (Matt 12:7 FB)

Ordet barmhärtighet används ganska flitigt både i Gamla testamentet och i Nya testamentet. Oftast används det i förbindelse med Guds barmhärtighet. Barmhärtighet är kärlekens medlidande med de nödställda och en vilja att rädda dem ur deras belägenhet. Bibelns Gud är barmhärtig. När människor i Bibeln uppmanas att visa barmhärtighet handlar det oftast om en spegling av Guds barmhärtighet, - att vi ska uppvisa samma natur som Gud har. 
Barmhärtighet har med bemötande att göra. Ett av tyskans ord för barmhärtighet är mildherzig, - att ha ett milt hjärta. Någon har sagt: När det gäller att hålla styr på dig själv – använd huvudet, men när det gäller att hålla styr på andra – använd hjärtat.

BÖN
Jesus hjälp mig att ha ett milt hjärta, som inte dömer de människor jag kommer i kontakt med idag, även om de handlar på ett sätt som jag inte skulle göra. Och hjälp mig, att på ett klokt sätt strukturera och prioritera bland de uppgifter, som är mina idag.  
 ______________________
Dagens andakt på norsk http://dagensandaktpanorsk.blogspot.com.
Daily devotion in English: http://dailydevotioninenglish.blogspot.com.
______________________

Inga kommentarer: