14 sep. 2019

UTMANINGEN 14 sep - Ps 110 +111

HÄREN SAMLAS

Bibelläsning: Psalm 110
"Villigt kommer ditt folk när du samlar din här, i helig skrud kommer din unga skara inför dig, som daggen kommer ur morgonrodnadens sköte" (Ps 110:3 FB)

Detta är en bibelvers som sjungits otaliga gånger i kyrkor och konferenser sedan 1970-talet. Den handlar om att folket kommer då Herren samlar sin här.

Om man slår på ordet "här" på wikipedia.se, får man reda på att "här" är ett gammalt germanskt ord som betyder "armé".

En armé består av soldater som står under auktoritet och som har ett enda mål: att besegra fienden. Vårt mål som kristna är inte att strida mot människor, utan mot "ondskans andemakter" (Ef 6:12).

Det finns mycket av ondska i vårt moderna samhälle. Människor går under i avsaknad av kunskap om Herren. Men Herren samlar sin armé för att slåss emot ondskan och befria människor. Herren samlar en armé för att rädda människor i vår tid - en frälsningsarmé.

Är du med då Herren mobiliserar och samlar sin armé, eller sitter du bara på läktaren och iakttar striden?



==>Mannakorn att tugga på under dagen: Stridsklar!



MAN KAN LITA PÅ GUD


Bibelläsning: Psalm 111
"Han har sänt sitt folk förlossning och grundat sitt förbund för evig tid" (Ps 111:9 FB)

Två gånger i psalm 111 nämns Guds förbund (vers 5 och 9). Vid bägge tillfällena talas det om att förbundet är evigt.


Ett förbund bygger inte på tillfälliga åsikter eller känslor. Det är ett avtal mellan två parter som står fast. Gud står fast vid sitt förbund hur mycket vi än misslyckas att hålla vår del av förbundet.

Du kan lita på Gud. Hans förbund står fast - vad som än händer. Han står fast vid sitt förbund "å sin sida":

"Detta är det förbund som jag å min sida gör med dem, säger HERREN: Min Ande som är över dig, och mina ord som jag har lagt i din mun skall inte vika ur din mun eller ur dina barns eller barnbarns mun från nu och till evig tid, säger HERREN" (Jes 59:21 FB)



==> Mannakorn att tugga på under dagen: Du kan lita på Herren. Kan han lita på dig?

Inga kommentarer: