6 okt. 2020

UTMANINGEN 6 okt - 1 Kung 9


 
DÅ VISADE SIG HERREN

Bibelläsning: Första Kungaboken 9
Läs bibeltexten här

"Sedan Salomo hade byggt färdigt HERRENS hus och även kungshuset och allt annat han hade känt längtan och lust att utföra, visade sig HERREN för Salomo en andra gång, så som han förut hade uppenbarat sig för honom i Gibeon"  (1 Kung 9:1-2)

Herren visade sig för Salomo en andra gång och talade med Salomo (vers 3). Det hände då Salomo hade byggt färdigt Herrens hus, kungshuset och allt annat han hade känt lust att utföra.

Gud visade sig inte för Salomo medan han var upptagen med allt han hade lust att göra. Eller, Gud kanske visade sig för Salomo, men Salomo var alltför upptagen med det han hade lust till så att han inte märkte Herrens närvaro.


Vi kan många gånger vara så upptagna med allt vi vill göra så att vi inte märker Guds närvaro och tilltal i våra liv. Vi kanske till och med är så upptagna med Herrens verk, att vi inte märker Herren själv.


Det behövs stillhet för att kunna bli medveten om Herrens närvaro och höra Hans tilltal. Då all mänsklig aktivitet avslutats - då visade sig Herren. 

- Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig Herre att bli så stilla att jag kan uppleva din närvaro i mitt liv idag. 

_______________
Innehåll:
- Vers 1-9
Herren visar sig för Salomo
- Vers 10-26
Salomos handelsförbindelser

Kommentar:
Då Herren ännu en gång uppenbarar sig för Salomo utstakas två framtidsscenarier:

1/ Om folket vandrar inför mig och håller fast vid mina stadgar (vers 4) kommer det att leda till välsignelse.

2/ Om folket vänder sig bort från mig och inte håller mina bud (vers 6) Kommer det att leda till att de blir fördrivna från sitt land. Då man ser vad som har hänt med det ståtliga Templet ska man fråga varför Herren har gjort så med sitt folk och svaret blir "Därför att de övergav Herren sin Gud" (vers 7-9).

Detta är ett tema som ofta upprepas i Bibeln. Nya Testamentet talar tydligt om den dubbla utgången.
- Jesus talar om de två vägarna. Den ena vägen leder till livet och den andra leder till fördärvet (Matt 7:13-14)
- Jesus talar också om det i den vers som brukar kallas "den lilla Bibeln" Joh 3:16. Där talar Jesus om att gå förlorad eller att få evigt liv.

Till eftertanke:
Vi kan många gånger vara så upptagna med allt vi vill göra så att vi inte märker Guds närvaro och tilltal i våra liv. Vi kanske till och med är så upptagna med Herrens verk, att vi inte märker Herren själv. Det behövs stillhet för att kunna bli medveten om Herrens närvaro och höra Hans tilltal. Då all mänsklig aktivitet avslutats - då visade sig Herren.
- Hur är det med mig? På vilket sätt gör jag mig tillgänglig för att lyssna till Herren?

Även om budskapet om den dubbla utgången är ett centralt tema i både Gamla och nya Testamentet, talar vi inte så mycket om det idag.
- Varför tror du många predikanter undviker att tala om det?
- Hur kan man tala om det så att inte det budskapet "sätter sig i halsen"?

Inga kommentarer: