18 jan. 2021

Dagens andakt, den 18 januari


 Detta är den dag som Herren har gjort, låt oss på den jubla och vara glada.” (Ps 118:24 FB)

I vårt hem har vi alltid haft en trätavla i köket med den text som utgör dagens bibelord. De allra flesta dagar ser jag inte alls den där tavlan. Den bara finns där och ropar stumt ut sin påminnelse om att varje dag är en gåva från Gud.

Vissa dagar påminns jag om att ”idag” är en dag då jag kan välja att vara glad och tacksam över allt gott Gud har gett mig i livet.

Andra dagar, som den där dagen när en nära vän hastigt rycktes bort ur livet, får tavlans budskap en djupare innebörd. Jag inser att det inte alls är självklart att jag ska få leva idag. Psalmens ord får då en tydlig innebörd ”Var dag är en sällsam gåva”, med betoning på sällsam som betyder egenartad, unik eller märklig.

BÖN

Herre, tack för dagen idag! Hjälp mig att förvalta varje timme och varje stund på et sätt som behagar dig, för då vet jag att det också blir bäst för mig.

Inga kommentarer: