21 jan. 2021

UTMANINGEN 21 jan - Esra 8


LITA PÅ HERREN

Bibelläsning: Esra 8
Läs bibeltexten här

"...jag skämdes för att be kungen om soldater och ryttare till vårt beskydd mot fiender på vägen. Vi hade ju sagt till kungen: Vår Guds hand är över alla dem som söker honom, så att det går dem väl."
(Esra 8:22 FB)

Esra skulle få återvända till Jerusalem efter lång tid i den babylonska fångenskapen. Han hade med sig mycket rikedomar till templet som skulle byggas upp igen. Men han skämdes för att be om soldater till beskydd eftersom han tidigare uttalat sig så starkt om Herrens beskydd.


Esra valde till slut att sätta sin lit till Herren och resa utan eskort. Han fastade och bad om en säker resa. Hur gick det? Jo, Guds hand var över dem och Herren räddade dem från fiender och bakhåll på vägen (vers 31). Vem vet, det hade kanske slutat mycket sämre om de haft soldater med sig.


Många gånger har vi så lätt att sätta vår tillit till det världsliga och det materiella i stället för att lita på Herrens beskydd och ledning.


Men vi har löftet att om vi först söker Guds rike och hans rättfärdighet ska vi få allt annat i tillägg (Matt 6:33). 

- Mannakorn att tugga på under vägen: Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra i tillägg.
____________________

Innehåll:
Förteckning över de huvudmän som följde med Esra till Jerusalem.
Gud beskyddade dem på resan och de kom välbehållna fram till Jerusalem.  

Kommentar:
Resan till Jerusalem tog närmare fyra månader och man transporterade över 25 ton dyrbarheter.

Från och med vers ett i kapitel åtta återges berättelsen i jag-form. Esra, som är den som skriver Esra bok, finns personligen med i händelseförloppet.

Det var naturligtvis ett mirakel att judarna skulle få återvända till sitt hemland efter så många år, men man räknade också med Guds hjälp i varje detalj:
-För det första upptäckte Esra att det saknades leviter i ressällskapet. Leviterna var nödvändiga för tempeltjänsten (vers 15). Men eftersom "vår Guds goda hand var över oss" sände Gud de leviter de behövde för transporten och tempeltjänsten (vers 18).
-För det andra bad de inte om eskort eftersom de hade sagt till kungen "Vår Guds hand är över alla som söker honom" (vers 22). Istället för att lita på kungens soldater fastade de och bad om Guds hjälp.
-För det tredje blev resan lyckosam eftersom "vår Guds hand var över oss och han räddade oss från fiender och bakhåll på vägen" (vers 31).

Då de kom fram till Jerusalem offrade de tacksägelseoffer för att Guds hand i allt varit över dem (vers 35).

Till eftertanke:
-Var finns min trygghet i livet? Söker jag min trygghet i mina ägodelar eller i att "kungens soldater" ska skydda mig, eller har jag min trygghet i att "Guds hand är över mig".



Inga kommentarer: