7 jan. 2021

Dagens andakt, den 7 januari


De ville gälla för visa, men blev till dårar De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen…” (Rom 1:22,25)

Dagens bibelord talar om människor som ”håller sanningen fången i orättfärdighet” (Rom 1:18). Genom hela historien har det funnits människor som sökt efter sanningen. Dilemmat har dock varit att man velat finna sanningen utan att räkna med Gud, man har bytt ut Guds sanning mot lögnen. Det är vad som händer när man dyrkar och tjänat det skapade i stället för skaparen själv. När Jesus står inför Pilatus säger han: ”Jag har fötts och kommit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst” (Joh 18:37). 

Idag säger man ofta att det som är sant för dig behöver inte vara sant för mig.  Du får ha din sanning så har jag min. Men ingenting kan vara ”lite sant” eller ”ganska sant”. Sanningens natur är emellertid antingen eller. Det kan inte finnas ett mellanting. Antingen är kristen tro sann och då gäller den alla människor, eller också är den falsk och då har alla miljoner kristna människor, som funnits på jorden och som finns på jorden nu tagit fel.

Jag vill inte leva på en livslögn. Jag har valt att tro på sanningen, Jesus själv.

BÖN

Jesus jag tror på vad du har sagt i Bibeln och jag vill bygga mitt liv på dig. Du är den Sanning som både håller att leva för och dö för.

 

Inga kommentarer: