3 jan. 2021

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 3 januari 2021

 


Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Ett nytt år med nya möjligheter ligger framför. Det finns naturligtvis många saker som vi inte råder över, men det finns samtidigt många saker som vi råder över.

Det kan vara bra att så här tidigt på året lägga ut färdriktningen och då är det bra att ställa några frågor till sig själv.

I VILKEN RIKTNING VILL JAG UTVECKLAS PERSONLIGEN? VEM VILL JAG BLI?
- Hur vill jag utveckla min relation till Gud? Vad behöver jag göra för att utveckla den relationen?
- Hur vill jag utveckla min tjänst för Gud? Hur ser min tjänst för Gud ut idag? Vad behöver jag göra för att utveckla den?
Även om du tycker att du utvecklats färdigt så är Gud inte färdig med dig. Han har inte gett upp hoppet om dig (Han har inte ens gett upp hoppet om mig).

Sedan kan man fortsätta att fråga sig själv hur vi kan utvecklas kunskapsmässigt. Hur vill jag utvecklas fysiskt, mat, sömn, motion.

Nästa huvudfråga kan vara: VAD VILL JAG ÅSTADKOMMA UNDER 2021? Och där kan man tänka sig att det finns många underfrågor att fundera på.

En tredje huvudfråga skulle kunna vara VAD ÄR MITT MOTTO FÖR 2021?

Efter en del bön och eftertanke fastnade jag för mottot JESUS FÖRST. En icke helt okänd president har många gånger under de senaste åren sagt: "America first". Det är naturligtvis inte fel att ära sitt fosterland, men för min del tänker jag inte så ofta på "Sverige först". Det kan möjligtvis vara mitt motto då det är ishockey- VM). 

Men för det här året skulle jag nog hellre välja mottot JESUS FÖRST. Det betyder inte att jag alltid sätter Jesus först, men även om jag ofta misslyckas, så vet jag i alla fall vart jag önskar vara på väg.

Jesus säger: "Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också" (Matt 6:33). Men vi lever ofta efter motsatsen: "Sök första allt det andra och sen kan ni eventuellt söka Jesus"

Det största och viktigaste av alla buden i Bibeln är att älska Herren av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd (Matt 22:37). Det handlar verkligen om JESUS FÖRST!

Och då Jesus lär sina lärjungar att be handlar bönen en hel del om Herren själv. Det handlar om att Hans namn ska äras (inte mitt), att Hans rike ska tillkomma (inte mitt), att Hans vilja ska ske (inte min).

Som sagt påstår jag inte att jag kommer att klara att leva hela året med JESUS FÖRST. Men då jag misslyckas vet jag i alla fall hur jag vill leva.

Ha en välsignad vecka och ett Gott Nytt År
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: