18 juni 2019

Vittnesbördet: Bytte yoga mot Jesus – fick inre harmoni

Yoga blev för Erika Järnkvist något negativt som drev henne till ett tillstånd av utbrändhet. "Ytterst handlar yoga om att släcka livet", menar Erika som fann harmoni hos Jesus Kristus. 

"Erikas liv fick en vändpunkt då hon, 23 år gammal, blev en bekännande kristen. I det läget avsade hon sig den österländska andligheten och yogan. Nästan omedelbart erfor Erika en markant vändning i sitt hälsoläge.

– Redan efter två veckor kunde jag börja gå till jobbet igen efter en lång sjukskrivning, säger Erika och beskriver en ny vårtid i sitt liv, en tid av inre befrielse och upprättelse.

– Mina depressiva tankar försvann mer och mer, berättar hon. Jag upplevde glädje på riktigt, något jag inte hade känt på länge. En ny frid fyllde mig och efter ett halvår var jag fri från de panikattacker som plågat mig under flera år.

Som kristen tror Erika på en andlig verklighet, en ond och en god. Och för henne är det fel att utöva österländska andliga discipliner om man vill leva ett kristet liv.

– När vi läser Bibeln, både i Gamla och Nya testamentet, så är det väldigt tydligt att Gud säger att han är den ende guden. Och om vi kliver in i en annan andlighet, det vill säga avgudadyrkan, så kommer det att få konsekvenser, oavsett om du är en bekännande kristen eller inte, säger Erika och höjer tonläget. Nu ska jag vara radikal, säger hon:
– Yoga är avgudadyrkan! Och om man vill leva ett kristet liv så skulle inte jag hålla på med yoga, oavsett om man i denna yoga nämner Jesus eller använder bibelord som mantran. Du är fortfarande under den hinduiska andligheten genom att göra yogans rörelser."

Läs mer här:  https://www.varldenidag.se/vittnesbord/bytte-yoga-mot-jesus-fick-inre-harmoni/Bbbpfi!OQ3jDxNZhuA9@aLKY4v5dw/


Inga kommentarer: