24 feb. 2020

UTMANINGEN 24 feb - 2 Mos 6


"NU SKALL DU FÅ SE"


Bibelläsning: Andra Moseboken 6
Läs bibeltexten här


"Men HERREN sade till Mose: "Nu skall du få se vad jag skall göra med farao, ty genom min starka hand skall han tvingas släppa dem, och genom min starka hand skall han tvingas driva dem ut ur sitt land." (2 Mos 6:1 FB)

Mose hade mycket att kämpa mot. Israels folk ville inte lyssna på Moses (vers 9) och Farao ville inte lyssna på Moses (vers 12). Han hade mycket väl kunnat ge upp. Men Gud sa: "Nu skall du få se...", och Moses trodde på Herren.

Hur många gånger kan jag ha missat att få se de under Herren ville visat mig, genom att jag inte vågat gå, eller genom att jag inte hört vad Herren sagt?

Herren vill kalla ut oss på vägar där vi inte gått förut. Vi kan tycka att vi inte har kapacitet att göra Herrens verk. Men jag tror att han vill säga till oss också idag: "Nu skall du få se.." Vågar vi gå? 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: "Har jag inte sagt dig att om du tror ska du få se Guds härlighet?" (Joh 11:40)
________________
Översikt:- Vers 1-9
Gud påminner om sitt löfte att befria folket från slaveriet och föra dem tillbaka till sitt land. Moses talar om detta för folket, men de orkade inte lyssna "tyngda av sitt hårda arbete".
- Vers 10-13
Ännu en gång påminner Moses Gud om att han har svårt för att tala och att ingen kommer att lyssna på honom.
- Vers 14-27
Moses och Arons släkttavla
- Vers 28-30
Ännu en gång vädjar Mose till Gud och säger att har svårt för att tala.


Kommentar:
Herren talar ut de löften som han tidigare givit Abraham, Isak och Jakob:
- Löften om återlösning: föra er ut, rädda er, återlösa er (v6)

- Löften om att Israel är hans folk (v7)
- Löften om landet (v8)
Löftena uppfylldes då Herren förde dem ut ur Egypten. Han befriade dem från slaveriet och började leda dem till löftets land.

Hebreernas räddning från Egypten är också en bild på vår frälsning. Herren befriar oss, tar emot oss som sina egna och leder oss in i ett nytt liv.

Till eftertanke: 
Kan du se tillbaka på situationer i ditt liv där du upplevt att Herren manat dig till att göra något speciellt eller gå in i en speciell tjänst?
- Hur reagerade du?
- Vad blev resultatet?

Herren vill kalla ut dig på vägar där du inte gått förut. Du kan tycka att du inte har kapacitet att göra Herrens verk. Men jag tror att han vill säga till dig också idag: "Nu skall du få se.."
- Vågar du gå?

Inga kommentarer: