29 mars 2020

Dagens andakt 29 mars



Kom till mig och hör noga på, lyssna, så får ni liv. Jag sluter ett evigt förbund med er, den nåd jag visat David skall bestå.” (Jes 55:3)

Ett förbund är ett avtal om samverkan, särskilt av mer varaktigt slag. I Bibeln talas det ofta om eviga förbund mellan Gud och människa. Ett förbund har två komponenter. Å ena sidan handlar det om att båda parterna visar varandra ”trohet”. Å andra sidan är båda parternas ”tillit” lika viktig. Om en av parterna brister i trohet vacklar självfallet hela förbundet. Men detta gäller faktiskt också om det får smyga sig in misstänksamhet och avundsjuka i relationen, om det brister i tillit mellan parterna.
Denna dag är en speciell dag för mig. För 51 år sedan slöt jag ett förbund, som sedan präglat hela mitt liv. Peter och jag lever fortfarande inom det förbund som vi slöt framför altaret i Borgs kyrka. Med tacksamhet får vi se tillbaka på hur kärleken stärkts genom åren, eftersom båda medvetet strävat efter att bygga upp relationen genom trofasthet och tillit.
Ändå är vi medvetna om att det bara är Guds nåd, som hållit oss kvar i en hel relation genom livets olika stormar. Vårt förbund hade inte betytt någonting om inte det hade varit grundat på ett starkare och stadigare förbund, Guds eviga förbund med var och en av oss.
BÖN
Herre tack för att ditt förbund till mig står fast. Tack för att din nåd är tillgänglig för mig i alla livets skiften. Hjälp mig att vara trogen dig så länge jag lever!

Inga kommentarer: