27 mars 2020

UTMANINGEN 27 mars - 2 Mos 40

HERRENS HÄRLIGHET

Bibelläsning: Andra Moseboken 40
Läs bibeltexten här 

"Då övertäckte molnskyn uppenbarelsetältet, och HERRENS härlighet uppfyllde tabernaklet. Mose kunde inte gå in i uppenbarelsetältet, eftersom molnskyn vilade över det och HERRENS härlighet uppfyllde tabernaklet." (2 Mos 40:34-35 FB)

Efter oändliga detaljbeskrivningar av tabernaklets uppbyggnad är det det dags att sätta upp tabernaklet och inviga det. Då arbetet var fullbordat (vers 33), fylldes hela tabernaklet av Guds härlighet.

Det blev en så stark gudsnärvaro att all mänsklig verksamhet upphörde. Mose kunde inte ens gå in i uppenbarelsetältet (vers 35).

Våra gudstjänster kan ofta vara fokuserade på mänsklig aktivitet och mänskliga prestationer. Men Guds folk måste ständigt vara uppfyllda av en längtan att få uppleva något bortom all mänsklig aktivitet. En längtan att uppleva Guds härlighet i gudstjänsten, och i ensamheten hemma.

- Mannakorn att tugga på under dagen: Herrens härlighet.
_______________
Innehåll:- Vers 1-16
Herren talade till Mose (vers 1), och Mose gjorde i allt så som Herren hade befallt honom (vers 16).
- Vers 34-38
Herrens härlighet fyller tabernaklet.

Kommentar:
Guds härlighet uppfyllde tabernaklet så all mänsklig verksamhet stannade av. Vi kan läsa om liknande händelser senare under Israels historia. Vid invigningen av Templet i Jerusalem många år senare kan vi läsa: "När Salomo hade slutat sin bön kom eld ner från himlen och förtärde brännoffret och slaktoffren, och Herrens härlighet uppfyllde huset. Prästerna kunde inte gå in i Herrens hus, eftersom Herrens härlighet uppfyllde Herrens hus." (2 Krön 7:1-2)

I Nya testamentet talar Jesus om att vi kan få uppleva Herrens härlighet här och nu. I förbindelse med att Jesus uppväcker Lasarus från döden säger Jesus:
"Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?" (Joh 11:40).

Till eftertanke:
Försök dra dig till minnes tillfällen då du upplevt Herrens härlighet, Herrens närvaro, på ett påtagligt sätt.
- I gudstjänstsammanhang.

- I din ensamhet
- Vad var det du upplevde?
_ Vad har det inneburit för ditt liv?

Inga kommentarer: