20 juni 2020

Dagens andakt 20 juni



”Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår herre.”  (Rom 6:23)

En gåva kan man inte förtjäna. En gåva kan man inte köpa. Då är det inte längre en gåva. Vi är alla omgivna av gåvor som vi får bara därför att vi är människor. Livet är en sådan gåva. Varje ny morgon är en gåva som vi alla tar emot, oftast som en självklarhet. Men det finns många gåvor som bara ligger och väntar på en mottagare. 
Som kristen har jag fått och tagit emot frälsningens gåva – en gåva som Jesus gett åt alla människor, men som bara kan upplevas av dem som tar emot den. ”Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn…”(Joh 1:12). 
I frälsningens gåva ligger också förlåtelsens gåva. När vi tagit emot Guds förlåtelse i våra liv är det en gåva som Gud vill att vi ska ge vidare till andra. Ordet förlåtelse är i Bibelns grundtext nära förbundet med ordet för att ge. Ingen kristen skulle behöva bära på agg emot en annan människa, utan fritt och för intet kunna ”ge som gåva det ni har fått som gåva”.

BÖN
Herre hjälp mig idag att leva i utgivande förlåtelse. Om någon idag skulle behandla mig illa, ber jag att du ska hjälpa mig att med glädje förlåta honom eller henne.

Inga kommentarer: