1 mars 2020

Tidig söndagsmorgon den 1 mars


- Veckorevy från min höst personliga utkikspunkt på livet -

Välkommen till den första dagen av vårmånaden mars. Den sista dagen av vintermånaden februari kom det äntligen ett litet lager snö som gjorde att man  fick en känsla av att det fortfarande finns något som heter vinter.

På väg med flygbussen till Arlanda flygplats såg vi flera bilar som hade krockat och låg i diket vid sidan av motorvägen. Några av bilarna var ordentligt tilltygade.

Innan vi gav oss iväg på morgonen gick jag till bokhyllan för att få med mig något att läsa på resan. Mina ögon föll på en liten röd inbunden bok av Samuel logan Brengle: ”Själavinnarens hemlighet”. I bokhyllan fanns ett antal exemplar av olika publiceringar av boken både på svenska och på norska. Men jag tog tag i den gamla röda inbundna boken. Den gavs ut av Stridsropets Tryckeri 1912 och kostade 1 krona i häftad version och 1,75 i klotbunden version.


Det första kapitlet heter ”Själavinnarens personliga erfarenhet”, och här kommer några spridda citat från det kapitlet.


Kapitlet inleds med orden ”Varje själavinnare måste ha fått del av Herrens hemligheter samt äga en personlig erfarenhet av frälsning och dopet med Den helige ande”.


Senare i kapitlet finns ett par underpunkter:
"1. Det måste vara en bestämd erfarenhet, som stämmer överens med Guds ord. Endast detta giva en människa den kraft och vishet, varigenom hon blir i stånd att leda och vinna andra…… En dylik erfarenhet vinnes icke genom evolution utan genom revolution; icke genom tillväxt, utan genom gudomlig uppenbarelse.

   a/ Hon måste veta att hennes synder är förlåtna; hon måste ha känt sig själv såsom syndare.

   b/ Hon måste vara helgad, måste veta att hennes hjärta är renat, att stolthet, högmod och egenvilja, retlighet och köttslig ärelystnad, misstänksamhet och otro och för övrigt varje oheligt begär och sinnesstämning är tillintetgjord genom dopet med Den helige ande."

Det avsnittet fick jag läsa flera gånger för att rannsaka mig själv. Smaka på orden för din egen del:
- stolthet
- högmod
- köttslig ärelystnad



"2. Det måste vara en förblivande erfarenhet. Människor som ofta lider nederlag i sina egna själar, skola på det hela taget hava föga framgång, då det blir fråga om att vinna själar för Kristus.”


Detta var det första kapitlet i boken. På hemresan hinner jag säkert läsa nästa kapitel. Så jag får bara säga ”Fortsättning följer”.

I bibelläsningsplanen UTMANINGEN har vi kommit en bra bit in i Andra Moseboken. Varje morgon skickar jag ut dagens avsnitt till ett stort antal personer. Om du också vill få dagens avsnitt från Gamla Testamentet behöver du bara skriva ett mail till info@rupeba.se och skriva UTMANINGEN, så kommer också du med på utsändningslistan. Det kostar naturligtvis ingenting. Du hjälper bara mig att uppfylla en av de saker jag verkligen är passionerad för: "Att stimulera Guds folk att läsa Guds ord"

Nytt för i år är att du även kan få Ruts "Dagens andakt" direkt i din mobil varje morgon. Skriv bara ett mail till info@rupeba.se och skriv DAGENS ANDAKT.

Nästa vecka räknar jag med att lägga ut på rupebas blogg och Facebooksida några inlägg som jag skrev 2013. De är fortfarande aktuella. Jag lägger ut dem i något omarbetat skick under rubriken "Vart är vi på väg". Det första inlägget kommer i morgon. 

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: