11 aug. 2019

Tidig söndagsmorgon i Höllviken den 11 augusti 2019

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Förra söndagen läste vi i UTMANINGEN 2 Kor 5. Där skriver Paulus "Ty Kristi kärlek driver oss" (vers 14). I min kommentar till det kapitlet skrev jag tre utmanande frågor: - Vad är det som driver mig? - Vad vill jag uppnå med mitt liv? - Vad är som tänder ljuset i mina ögon? Vad skulle du själv svara på de frågorna?

Jag blev själv utmanad av mina frågor. Jag har naturligtvis färdiga svar på dessa frågor. Jag har mitt personliga "Mission Statement" skrivet. Men är jag verkligen driven av det jag vill vara driven av, eller drivs jag av andra mer egoistiska motiv?

Jag brukar säga att jag brinner för att få Guds folk att läsa Bibeln och kristen litteratur. Men brinner jag verkligen för det? Visserligen skickar jag ut ett morgonmejl varje morgon till flera hundra adresser med en kommentar till dagens bibelläsning. Men brinner jag verkligen för det?

Den gångna veckan fick jag ett mejl från en av dem som får mitt morgonmejl. Han bad att jag skulle lägga till ett namn på utsändningslistan till en person som var ny kristen. Man kan kanske tycka att ett namn mer eller mindre på min långa utsändningslista inte skulle betyda så mycket. Men jag blev glad som ett barn som får en present. Jag kollade inte i spegeln, men det kändes som att ljuset tändes i mina ögon. Så det är nog trots allt sant det som jag brukar säga: Jag brinner för att stimulera Guds folk att läsa Guds ord och kristen litteratur!

Har du något bra att läsa just nu, förutom Bibeln. Den här veckan har vi öppnat en ny sida på bloggen. Där marknadsför vi begagnade kristna böcker. Sidan heter "Antikvariatet" och du finner den här:
https://rupebaantikvariatet.blogspot.com/

Den här veckan avslutar jag också en rad inlägg från Carl-Erik Sahlbergs bok "Miraklet i S:ta Clara". I slutet av boken sammanfattar Sahlberg alla de verksamheter som S:ta Clara initierade i sin vandring mot en levande kyrka. Bland mycket annat nämner han en bokbord i kyrkan. Det är viktigt att vi på nytt blir ett läsande folk och att vi har ett bokbord så vi kan ge en Bibel och något annat uppbyggligt till den som just blivit frälst, eller till den som är sökande efter meningen med livet.

Under veckan har vi också fått förmånen att umgås med några av våra familjemedlemmar. I onsdags startade vi en utflykt som yngste sonen hade planerat. Rut och jag startade från Västerås och körde till Tjörn, där sonen bokat ett boende. Yngste sonen med familj startade från Stockholm och körde via Jönköping till Tjörn. På vägen plockade de upp sin äldsta dotter som varit på barnläger med Hillsong på Nyhem. Framåt kvällen kom de också fram till Tjörn. Varför just Tjörn? Jo, där hade Sebastian Stakset och Co slagit upp sitt mötestält med 3.000 sittplatser. Yngsta dottern gick på barnmötet och vi andra fick vara med på gudstjänsten i det stora tältet (Se bild). 

Under tältmötet förstod jag att det var fler än jag som brinner för att sprida kristen litteratur. Vi fick höra flera vittnesbörd om hur Sebastians bok "Bara ljuset kan besegra mörkret" räddat livet på många människor. Boken såldes till extrapris för masspridning. Du kan läsa mer om boken här: http://rupebabutiken.blogspot.com/2018/08/bara-ljuset-kan-besegra-morkret.html

Vad tror du fanns längst bak i det stora tältet? Jo, du gissade rätt. Där fanns ett stort bokbord!

Dagen efter tältmötet fortsatte vi ned till Höllviken, söder om Malmö. På lördagen kom även mellansonen med familj ned till Höllviken. På vägen tog de med sig äldste sonen från Borås. Det blev en härlig samling med barn och en del av barnbarnen (Bild 2). 

Men nu är det söndagsmorgon och vi börjar köra norrut hem till Västerås. (Idag kan du höra gudstjänsten som vi var med om i tältet i Tjörn i tisdags. Den sändes i P1 kl.11).

Jag ber att du ska få en välsignad vecka
Peter Baronowsky


Inga kommentarer: