21 aug. 2019

Dagens Andakt 21 augusti



”Nu har du hört allt och detta är summan: frukta Gud och håll hans bud. Det gäller alla människor.”(Pred 12:13)

Han var död nu. En, som stod henne mycket nära, hade gått bort vid bara 38 års ålder. Nu satt hon på stranden och såg vågorna rulla in – en efter en – för att lika regelbundet dra sig tillbaka ut i havet. Livets meningslöshet var så påtaglig. Han, som hade varit lika verklig och full av liv som solglittret där ute på djupt vatten, fanns inte mer. - ”Tidevarv komma, tidevarv försvinna. Släkten följa släktens gång.” Psalmens ord genljöd i hennes inre och vågorna blev till tidevarv och släktled. Hennes små barn lekte i vattenbrynet, men hennes inre skrek av total tomhet och avsaknad av mening. Varför skulle han dö och hon och hennes familj få leva vidare? Smärtan ville dra henne mot marken – mot under marken…
Jag tror att alla som upplevt döden på nära håll, har haft liknande tankar. För Predikaren i Bibeln är livets tomhet och meningslöshet väl bekant. Hela Predikarens bok handlar om livets meningslöshet. Predikaren söker efter meningen inom alla de områden som livet erbjuder, pengar, njutning, mat och dryck, sex och karriär. Men slutsatsen är att livet är meningslöst – om inte Gud finns! Därför landar Predikarens bok i bibelordet för dagen: Frukta Gud och håll hans bud!

BÖN
Gud min far, Jesus min frälsare, Helige Ande min hjälpare – Du är Meningen. Av Dig, genom Dig och till Dig är jag. Led mig idag på din väg!

 ______________________
Dagens andakt på norsk http://dagensandaktpanorsk.blogspot.com.
Daily devotion in English: http://dailydevotioninenglish.blogspot.com.
______________________ 

Inga kommentarer: