11 sep. 2020

Dagens andakt 11 september



”Vid samma tid gick han upp på berget för att be, och natten igenom bad han till Gud”  (Luk 6:12) 
En känd kvinnlig fotbollsprofil, Nilla Fischer lät sig intervjuas i Dagens Nyheter, våren 2007.  Hon hade redan då siktet inställt på fotbolls-VM i Kina och i artikeln beskrivs den långa vägen fram till målet och det hårda träningsprogram som hon och de andra spelarna måste underkasta sig. Det handlar om väckarklockan som ringer klockan fem på morgonen. Det handlar om 90 minuters ”powerwalk” fyra dagar i veckan, ”ensam monoton fettförbränning längs Malmös mörka gator med tidningsbud och någon tom grön buss som enda, och inte speciellt entusiastiska åskådare”.  Det är drömmen om Kina som får upp henne ur sängen. ”… vid varje fyspass plockar jag fram Kina”, säger hon. Och så kommer artikelns kanske viktigaste mening: ”Få har sett själva träningen, många har uppmärksammat resultatet”.
Jag vet inte hur ditt andliga träningsprogram ser ut. Jag vet inte hur mycket tid du tillbringar med Herren, ensam och utan entusiastiska åskådare. Jag vet inte hur dags du stiger upp. Jag vet inte heller hur starkt drömmen lever i dig, om att en dag ska Guds rike bryta igenom, och du ska få vara med. Men jag vet en sak och det är att de andliga resultaten i ditt liv står i direkt proportion till ditt andliga träningsprogram.

BÖN
Herre, hjälp mig att prioritera så som du prioriterade, när du valde att regelbundet gå avsides, för att ha gemenskap med din Far i himlen. Hjälp mig att avskilja tid, - god tid - för att vara tillsammans med dig i bön idag.

Inga kommentarer: