18 sep. 2020

Dagens andakt 18 september


”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom. ” (Joh 3:16-17)

Inom missbruksvården sa man ofta: ”Det finns inga hopplösa fall”. Det skulle vara en uppmuntran för alla medarbetare som kämpade i motvind och sällan fick se en missbrukare bli fri. Så småningom förändrades den här devisen och någon sa. ”Jo, det finns hopplösa fall, men ingen av oss vet, när vi har med ett hopplöst fall att göra”.
Så är det också när vi försöker förmedla vår kristna tro till andra. Det finns säkert många människor, som aldrig kommer att bli troende, men du och jag vet aldrig vem detta gäller. Tidigt i mitt kristna liv fick jag lära mig att se alla människor som potentiellt frälsta – damen i snabbköpskassan skulle kunna bli frälst, mannen bredvid mig på tågen skulle kunna bli frälst, min granne skulle kunna bli frälst. Det gjorde att jag mötte människor på ett nytt sätt, med en förväntan att något skulle kunna ske också i deras liv. 
BÖN
Hjälp mig Gud att bevara den aktiva tron att alla människor kan bli frälsta, och att jag kan få vara med och förmedla tro till någon människa idag.

Inga kommentarer: