26 sep. 2020

UTMANINGEN 26 sep - 2 Sam 22


SEGERSÅNG

Bibelläsning: Andra Samuelsboken 22
 
"David sjöng till HERREN denna sång, när HERREN hade räddat honom från alla hans fiender och ur Sauls våld. Han sade: HERRE, mitt bergfäste, min borg och min räddare, min Gud, min tillflykts klippa, min sköld och min frälsnings horn, mitt värn och min tillflykt, min frälsare"  (2 Sam 22:1-3 FB)

David ser sig tillbaka. Han har gått igenom många prövningar och ser hur Gud beskyddat honom och väglett honom igenom alla svårigheter.

Då han ser sig tillbaka brister han ut i en lovsång. Han ser till och med att Gud varit med i de mörkaste stunder "Herren gör mitt mörker ljust" (vers 29).

Gör på samma sätt du också. Se dig tillbaka. Se hur Herren har varit med dig också i ditt mörker. Se hur Gud har beskyddat dig och väglett dig i livet. Då du ser det får du också bryta ut i lovsång. 

- Mannakorn att tugga på under dagen: Guds väg är utan brist. Herrens ord är utan slagg. Han är en sköld för alla som flyr till honom (vers 31). 
_________________
Innehåll:
Hela kapitlet är en lång lovsång till Gud, för vem han är och för vad han gör.

Kommentar:
Davids segersång finns även återgiven i Psalm 18 i Psaltaren. Psalmen är en lovsång till Gud. Den talar om hur David blivit räddad genom många prövningar och insatt som kung för att regera över sitt folk. 
 
Psalmen kan också läsas profetiskt och den handlar då om Jesu lidande, död, uppståndelse, himmelsfärd och hans återkomst vid tidens slut för att döma människorna.

Till eftertanke:
Gör som David. Se dig tillbaka på tillfällen då du har mött svårigheter och hur du har upplevt Guds tröst, vägledning och befrielse.

Läs igenom kapitlet som en profetia om Jesus.
- Vilka verser talar om motståndet mot Jesus?
- Jesus i dödsriket?
- Jesu uppståndelse?
- Jesu återkomst och den slutliga domen?

Inga kommentarer: