24 feb. 2010

Om framgångsrika predikanters äktenskap

Dagen skriver om att Benny Hinns fru begär skilsmässa. Hur kommer det sig att det händer så ofta. Framgångsrika predikanter i en framgångsrik tjänst får plötsligt allvarliga äktenskapsproblem.

Beror det på att framgången gör något negativt med oss människor? Beror det på att man blir så upptagen av "tjänsten" att man totalt försummar det heliga förbund man ingått med en annan människa?
Sedan skillsmässoryktena nått omvärlden verkar det som det inte alls påverkar "tjänsten". Man bara fortsätter som om ingenting har hänt.

Stefan Swärd utryckte förvåning över detta på sin blogg och fick en del kritik för det.
Han försvarar sin ståndpunkt och ger en del tänkvärda kommentarer på sin blogg:

"5. Jag har granskat informationen om detta på hemsidan hos Benny Hinn ministries, det finns en kortfattad information där. Jag reagerar på tre specifika saker. Dels tycker jag att Benny Hinns fru hängs ut, texten är formulerad så att det är hennes fel. Tycker att en världsberömd predikant bör uttrycka sig mer ödmjukt inför det inträffade, och inte bara skuldbelägga den ena parten, i synnerhet inte offentligt.

6. Det andra jag reagerar på, och som jag nämnde i första blogginlägget, att skilsmässoansökan var en överraskning och orsakade en chock. Jag ställer då frågan, hur dålig kontakt med sin fru kan man ha, och samtidigt åka runt och ha mirakelkampanjer. Min enkla inställning är att man inte kan ha det, om man inte lever i fred, frid och försoning med sin hustru. Evangeliet handlar om frid med Gud, och med sina medmänniskor. Ska ens förkunnelse av evangeliet vara trovärdigt, är väl hustrun den allra viktigaste personen att leva i fred och frid med.

7. Det tredje jag reagerar på i pressmeddelandet att tjänsten för Benny Hinn fortsätter precis som tidigare. Det Benny Hinn då signalerar till alla predikanter och pastorer runt om i världen, där kanske många kämpar med sina äktenskap, är att fortsätt bara, blir det skilsmässa så gör det inte så mycket. Jag anser att värna om äktenskapet kommer före ens offentliga tjänst.
"

Läs mer från Stefans Swärds blogginlägg>>

Inga kommentarer: