Tjänstegåvor
är då Gud använder det som vi är och det som vi kan och välsignar det så vi kan
ge det vidare i tjänst för församlingen och andra människor.
Efesierbrevets fjärde kapitel
beskriver fem grundläggande tjänstegåvor som Gud har insatt i församlingen,
Kristi kropp, för att Kristi kropp skall byggas upp.
_________________________________________________
Så
gjorde han några till apostlar, andra till profeter, till förkunnare eller till
herdar och lärare. De skall göra de heliga mer fullkomliga och därigenom göra
sin tjänst och bygga upp Kristi kropp, tills vi alla kommer fram till enheten i
tron och i kunskapen om Guds son, blir fullvuxna och når en mognad som svarar
mot Kristi fullhet.
(Ef 4:11-13)
_____________________________________________________
Vi skulle kunna se på dem
fem tjänstegåvorna som fem olika människotyper som Gud använder för olika
ändamål. På samma sätt som det finns olika slags delar i den mänskliga kroppen,
som är avsedda att användas på olika sätt, är det också med Kristi kropp på
jorden.
Apostel
Jesus var en apostel. Apostel betyder att vara utsänd.
Apostlamänniskan är en
person med initiativkraft, visioner, handlingskraft och förmåga att få andra
med sig. Hon eller han är en person som ser behov och möjligheter och har kraft
och mod att dra igång verksamheter och projekt.
Det kan många gånger vara
svårt för församlingen att förhålla sig till en sådan personlighet.
Apostlamänniskan drar igång en verksamhet och då de andra i församlingen
äntligen har accepterat det nya och börjat arbeta med det nya projektet, då
finns apostlamänniskan inte längre där. Han eller hon är redan på väg in i
nästa projekt eller vision, medan församlingen frågande undrar vart han/hon tog
vägen och om det inte var meningen att han/hon skulle stanna och ta ansvar för
det han/hon startat.
Många blir irriterade på
apostlamänniskan som aldrig är nöjd, som alltid skall tänka nytt och aldrig
slår sig till ro med det som redan finns.
Vi kan tydligt se
apostlafunktionen i Paulus liv. Han kommer till en plats. Finns det ingen
församling på den platsen så startar han en. Sedan åker han vidare.
Då Paulus kommer till en plats där det
redan finns en församling, stärker han den och organiserar den, och insätter
äldste så att den skall kunna fungera bättre.
Apostlamänniskor har ofta svårt med
att slå sig till ro. De blir aldrig nöjda med hur det står till i församlingen.
Det finns alltid mer som borde göras. Och det som görs skulle alltid kunna
göras bättre. Apostlamänniskor lever i en form av helig otillfredsställdhet och
lever ständigt med tankar på utveckling.
William Booth, Frälsningsarméns grundläggare, var en tydlig apostlamänniska. Han såg nöden och behoven i slumområdena i Östra London. Han kände en kallelse från Gud att göra något åt situationen i slummen. Han hade inga pengar, han var arbetslös och hade bräcklig hälsa. Han hade fru och flera barn att försörja. Men han hade sett Guds kallelse i nöden och han måste bara göra något.
Ur misären och slummen reste han
upp en armé av tidigare prostituerade och alkoholister som i sin tur gick ut
och förändrade världen. Frälsningsarmén spreds på bara några år över hela världen.
Jag tror inte att Gud hade kunnat
använda vem som helst till att göra det som William Booth gjorde. Till det
behövdes en speciell människa som hade kraft att få andra med sig och att driva
igenom alla de projekt som i snabb takt dök upp i William Booths huvud. Jag
tror inte att Gud hade kunna använda vem som helst till att starta
Frälsningsarmén. Till detta behövdes en alldeles speciell personlighet – en
apostlamänniska.
I alla församlingar behöver
apostlafunktionen vara levande. Om den saknas finns det risk för att
församlingen inte förnyas, utan bara håller på med att göra vad den alltid har
gjort.
Profeten
Profeten
är språkröret, den som lyssnar in det Gud säger och förmedlar det. Jesus var en
profet. Han sa ingenting som han inte tog emot från fadern.
Profetmänniskans funktion kan beskrivas med orden från profeten Habackuk: ”Jag skall ställa mig på vakt, gå till min post och spana. Jag vill se vad han skall säga till mig.” (Hab 2:1)
Paulus
skriver att alla har möjlighet att profetera (1 Kor 14:31), den ene efter den
andre. Men alla är inte profeter. Det är nämligen skillnad på den andliga
nådegåvan att bära fram en profetia
och att ha en profettjänst. Profetera
kan alla kristna göra. För profetmänniskan däremot är profetian inte bara något
han/hon gör, utan profetmänniskan är profet hela tiden. Det är en del av
hans/hennes natur.
Profetmännislan är en lyssnande
människa. Profeten är ofta en känslig person som kan känna vad som finns under
ytan. Om alla i församlingen tycker att det går bra och att allt är väl, kan
profeten ofta uppleva att allt inte är väl under ytan. Det kan finnas synd i
församlingen som smärtar Gud, eller det kan finnas människor som lider och är
sargade medan de andra tror att allt är väl.
Profeten är ofta den som ser
förhållandena genom Guds ögon. Det kan ofta vara förknippat med sorg och smärta
att se det som Gud ser. Då man älskar någon är det smärtsamt att se att den man
älskar lever på ett sätt som är destruktivt både för sig själv och för
omgivningen. Det kan vara smärtsamt att se att det i församlingen finns
baktaleri, maktbegär och otukt.
Gud har något att säga till
församlingen. Ofta har han ett speciellt budskap till varje församling och ett
budskap som är gemensamt för alla jordens kristna.
I Uppenbarelsebokens kapitel 2 och 3
kan vi läsa sju olika specifika budskap till sju olika församlingar. Alla sju
budskapen avslutas med orden:
”Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna”
(Upp 3:13)
Alla kristna kan höra Gud tala, men
profeten har en förmåga att på ett särskilt sätt lyssna in Gud och förmedla
rätt budskap till rätt tid till rätt församling.
Om profetfunktionen inte fungerar och denna
lyhördhet för Gud därför inte finns tydlig i församlingen, blir hela
verksamheten byggd på ett mänskligt plan. Man tänker själv ut vad som är rätt
att göra till var tid och försöker göra så gott man kan.
Men Gud vill att hans församling skall
lyssna på hans röst till förmaning, uppbyggelse och tröst.
(Nästa tisdag fortsätter vi presentationen av tjänstegåvorna)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar