19 juni 2010

Söndagsmorgon 20 juni

Den första semesterveckan är snart avverkad. Den har innehållit nära gemenskap med barnen och deras familjer. Vi är tretton personer. Den yngsta medlemmen är ett år och den äldsta över 60 år.
Dessa sommarveckor är speciellt värdefulla eftersom vi resten av året lever så långt ifrån varandra. En familj bor i Norge, en familj i Borås, en familj i Stockholm och vi själva i Riga.

Semester är också ett tillfälle för läsning och att ta in ny kunskap och information, eller helt enkelt läsning för förströelse. Jag tog med mig ett par böcker ur bokhyllan hemma som jag gärna ville läsa om. Det blev en av kursböckerna från mina teologistudier som jag plötsligt fick lust att läsa om: Introduction to Christian Theology av Bradley C. Hansen, en "tegelsten" på nästan fyrahundra sidor. Behändig att ha med sig på stranden. Den är jag nu nästan färdig med. Avsnittet om Sakrament var speciellt intressant med tanke på Frälsningsarméns hållning i fråga om sakrament. Jag blev styrkt i min uppfattning att ingen människa blir rättfärdig inför Gud genom att genom föra rituella handlingar. Det handlar i första hand om hjärtats inställning och förvandling. Men det är ett sort ämne och jag återkommer säkert till det i ett eget blogginlägg om jag får inspiration till det.

Den andra boken, som jag ännu inte börjat med, är Kan man vara kristen av C.S.Lewis. En bok som jag läste för många år sedan, men som jag plötsligt fick lust att läsa om.

Igår kväll var vi alla tretton på ett gigantiskt köpcenter. Mina inköp begränsade sig till att köpa ännu en bok. Det blev till slut, efter att ha läst baksidetexterna på ett otal böcker, en av Frank Perettis böcker: Piercing the darkness. Jag läste för länge sedan ett antal av Perettis böcker. Peretti skriver böcker där han ingående beskriver kampen mellan det onda och det goda i världen och i människors liv. Han beskriver ingående de onda makternas intriger för att få människor på fall och hur de troendes böner blir en viktig del i kampen mot det onda i världen och i våra liv. Väldigt speciella böcker som gör oss medvetna om den andliga kampen som ständigt pågår. Flera av Perettis böcker finns översatta till svenska. Läs gärna en av dem i sommar!

Frälsningsarméns arbete i Lettland fortsätter med oförminskad kraft, även om Rut och jag är bortresta på¨semester. Våra regionala ungdomsledare tillsammans med många av våra frivilliga ungdomar genomför ett intensivt program med sommarläger för barn. Ett anta veckolånga "Day-camps" är planerade på många olika platser i Lettland.

Senare i Juli kommer en grupp frivilliga från England som ska hjälpa till med praktiskt renoveringsarbete på ett par av våra utposter. Några i den engelska gruppen kommer även att ha program för barnen i några av byarna runt Skangal, där gruppen ska bo.

På trösklen till den andra semesterveckan vill jag önska alla en välsignad vecka.
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: