5 sep. 2011

Himmel och Helvete

Rob Bells bok "Love Wins" har skapat debatt om livet efter detta. Bell hävdar att i slutänden blir alla frälsta och att helvetet huvudsakligen handlar om livet här på jorden.

Många evangelikala kristna vänder sig mot Rob Bells teologi. Francis Chan har skrivit en bok "Erasing Hell" som jag just nu håller på och läser.
Här finns ett videoklipp med Francis Chan på engelska.


Stefan Swärd utkommer inom kort med en bok på svenska med samma grundton som Chan. Så här kommenterar Stefan Swärd sin egen och Chans bok:
"Ikväll läser jag Francis Chan´s bok Erasing Hell som just kommit ut i USA, som ett alternativ och kritik mot Rob Bells bok. Jag gillar Chan skarpt, och förundras över hur lika han tänker som jag gör i dessa frågor. Han gör mer grundliga bibelgenomgångar än vad jag gör i min kommande bok, men jag kanske mer grubblar och filosoferar om eviga domen och helvetet i min bok. Sedan är han betydligt mer polemisk mot Bell än vad jag kommer att vara, jag har bara några enstaka referenser till Bell i min bok."

Ochär berättar Svärd om sin bok på ett videoklipp:

Inga kommentarer: