10 feb. 2015

Med höjda ögonbryn och med tappad haka

Den gångna veckan har jag mötts av nyheter som verkligen har fått mig att tappa hakan och att höja på ögonbrynen. Det är inte ofta jag tappar haken. Jag har levt många år och sett och hört många häpnadsväckande saker i mitt liv.

Först var det en ledarartikel i Dala-Demokraten som påstår att skolavslutningar i kyrkan i princip är samma sak som att skära huvudet av oskyldiga människor framför en TV-kamera. Men för att inte överdriva citerar jag Dala-Demokraten ordagrant: "Kristna förfasas över att muslimska fundamentalister vill tvinga människor till islam. Men man är inte främmande för att i princip göra samma sak själva. Nu ska det åter bli tillåtet med psalmsång i kyrkan vid skolavslutningar."

Menar Dala-Demokraten verkligen vad den skriver? Är det i princip samma sak att inbjuda till psalmsång i kyrkan som att tvinga människor till islam? Om det är så måste ju Sverige vara en av de värsta terrorstaterna i världshistorien som har tvingat miljoner svenskar under många hundra år att gå i kyrkan på skolavslutningarna. Kan man verkligen påstå att det i princip är samma sak som att inför hot om halshuggning tvinga männsikar att konvertera till islam? Ja, tydligen kan Dala-Demorkaten säga det.

Erik Helmersson skriver i Dagens Nyheter att Dala-Demokratens ledarartikel slår "årsrekord i osmaklighet".

Ja, vi får väl gratulera Dala-Demorkaten för det årsrekordet, men det varade inte så länge. Mona Salin lyckades överträffa detta årsrekord ungefär samtidigt som Dala-Demokraten vunnit det.

Världen idag skriver: "Den barnmorska i Sverige som vägrar utföra abort i Sverige är en "extrem religiös utövare", på ett principiellt liknande sätt som de människor som strider för Islamiska staten. Det menar Mona Sahlin, regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism.
Det var under en paneldebatt om religion och demokrati i Ersta kyrka förra veckan, anordnad av S:ta Katharinastiftelsen, som Mona Sahlin gjorde jämförelsen mellan samvetsömma barnmorskor och IS.
"


Hår slås nytt årsrekord och min haka faller ännu längre ner. Är det något jag inte fattar här? Eller hur kan man, med hedern i behåll, säga att rädda liv principiellt är samma sak som att döda andra människor bara för att de inte tror exakt som jag?

Peter Baronowsky

Inga kommentarer: