6 juli 2009

Färre män i predikstolen

Sveriges Radio P4 Blekinge skriver om det ökande antalet kvinnliga präster: Allt fler kvinnor väljer att bli präst. I juni prästvigdes nio kvinnor och en man i Lunds stift. Men på de högre posterna dominerar ändå männen.

Du kan lyssna på inslaget här:
Antje Jackelén, biskop

Andelen kvinnliga präster ökar stadigt och idag är omkring 40 procent av prästerna i Sverige kvinnor.
Men på de högre posterna är kvinnorna inte lika många. På kyrkoherdenivå i Lunds stift är knappt en tredjedel kvinnor.
Enligt Antje Jackelén, biskop i Lunds stift varierar antalet män som vill bli präster. Bland de kandidater till prästutbildning som antogs i Lund i år var åtta män och nio kvinnor.

Detta kommenteras även av Sveriges Radio P4 Västmanland under rubriken: Präst=kvinnoyrke?

Även Dagen kommenterar den ökande andelen kvinnliga präster (Bilden ovan kommer från Dagen).

För mig, med bakgrund i Frälsningsarmén, är detta föga uppseendeväckande. Där har det förmodligen alltid funnits fler kvinnor än män i tjänsten som församlingsföreståndare, kårledare.
Men jag är ju inte omedveten att andra samfund haft ett betydligt mer komplicerat förhållande till kvinnliga präster och pastorer.

Pingströrelsen löste länge det problemet på ett semantiskt sätt. De kvinnor som i själva verket fungerade som pastorer kallade man inte för pastorer, utan för evangelister.

Svenska kyrkan har haft en mycket svårare väg till att öppna prästyrket även för kvinnor. De präster som tar bibelordet allvarligt och tror att Bibeln menar vad den säger, har ofta hamnat bland kvinnoprästmotståndarna.

De mer liberalteologiska prästerna, där bibelordets bokstav kanske inte tas så allvarligt, kan ofta inte förstå att det ska vara så svårt att acceptera kvinnliga präster.

Där hamnar jag oftast mittemellan. Då det gäller bibelsynen har jag samma utgångspunkt som kvinnoprästmoståndarna. Då det gäller den praktiska konsekvensen kommer jag fram till samma resultat som kvinnoprästförespråkarna, men av helt olika orsaker.

Jag har helt enkelt svårt att se någon tydlig förebild för dagens prästyrke i Bibeln. Prästtermen används nästan uteslutande i Gamla Testamentet, men där har prästen en helt annan funktion än dagens präst. I Nya Testamentet kan jag inte heller se någon av de andliga tjänstegåvorna som liknar den som prästen har idag.

Men jag har den största respekt för de bibeltroende kvinnoprästmostståndarna, även om jag tycker att de har kommit fram till en felaktig tolkning.

Peter Baronowsky

Inga kommentarer: