16 juli 2009

"Här är det agnostiska manifestet"

Det har blivit populärt att gå ut med tydliga manifest den senaste tiden. Ett sådant manifest uttrycks ofta i en rad trossatser eller ställningstaganden.

Detta är en ganska oväntad utveckling. Den postmoderna människan har annars ryggat inför alla färdigformulerade ställningstaganden eller skrivna trossatser som man ska tvinga på andra människor. Den postmoderna människan vill hellre formulera sin egen tro eller brist på tro utifrån sig själv.

Det har varit en tydlig polarisering bland manifestförfattarna. De ateistiska humanisterna har blivit tydligare i sin kristendomskritik. Men nu har även agnostikerna formulerat sitt manifest. Det är professor Stefan Einhorn som i Dagens Nyheter lägger fram sitt Agnostiska manifest.

Så finns det nu tre olika tydliga positioner av tro:
-de som tror sig veta att Gud finns
-de som tror sig veta att Gud inte finns
-de som tror sig veta att man inte kan veta om Gud finns eller inte.

Nu tycker jag inte att dessa tre positioner är kvalitativt likvärdiga, även om de ur filsosofisk synvinkel kan vara det.

Att leva i tro på en Gud som älskar mig , bryr sig om mig, vill leda mig på rätta vägar och som vill välsigna mitt liv i överflöd skapar en enorm livskvalitet som jag har svårt att tänka mig kan förekomma hos någon som har lika stor tro på att man inte kan veta om Gud finns eller inte.

Peter Baronowsky

Inga kommentarer: