.
Han skrev om de nya utmaningar man skulle möta under 1900-talet och vad slags människor Gud skulle behöva för att möta de utmaningarna. Bramwell Booths tankar finns samlade i boken "Our Master - Thoughts for salvationists about their Lord".
Under några dagar i början av det nya året kommer vi att publicera Bramwell Booths tankar inför 1900-talet. Och det förvånande är att dessa tankar är minst lika akuella för oss och vår tid som de var då de skrevs. Inläggen är översatta till svenska av Rut Baronowsky. Här kommer den tredje och sista delen.
1. En ny kraft
Det nya århundradet kommer att behöva starka moraliska
krafter så väl som höga ideal.
Ingenting är mer uppenbart idag, än att religiösa former och
ceremonier snabbt förlorar verkligt inflytande över människors liv, också i
länder, som till namnet är kristna. Denna kraftlösa gudaktighet är inte bara en
stor bluff, men den är också lätt att avslöja. Därför är en stor del av
mänskligheten äcklad intill fientlighet av
denna formkristendom, som genom teorier och ceremonier fortsätter att
existera i dunklet, men har förlorat sitt liv och sin själ, eller också är man
ytterst okunnig om verklig religion.
Ta till exempel den gamla lögnen att man med de pengar man
ger till kyrkan, kan köpa sig ett ”Avlatsbrev” som befriar människan från att
straffas i det kommande livet för synder som man begått i detta livet, medan den
förbisedda läran, att Gud föreskriver evig fördömelse för dem som går
förtappade, är bland de läror, som även
om den fortfarande lärs ut och efterlevs på olika håll, så har den för länge
sedan upphört att ha verkligt inflytande över människornas hjärtan och handlingar.
Och det finns skaror av människor, som fortfarande håller sig till den yttre
ceremoni, som kallas konfirmation, en ceremoni som absolut inte kan frälsa från
synd eller avskilja oss från världen, men ändå låter man sig konfirmeras av
tradition.
Men
en än större fara ligger i det faktum, att det
är möjligt att äga och att tro på sanningen, men ändå vara fullständigt oberörd av dess kraft[jl1] . Rätt lära kan i sig själv aldrig
frälsa en själ. En människa kan tro på allt det som sägs i kyrkan, eller det
som en salvationist säger, men ändå vara lika okunnig om religiösa upplevelser,
som en icke troende eller en avgudadyrkare. Och det är denna rent
intellektuella eller sentimentala hållning inför sanningen om Gud och Kristus,
om Helighet och himlen, som får de ogudaktiga massorna att betrakta
kristendomen, som ingenting mer än en åsikt eller en handelsvara, något som
inte angår dem överhuvudtaget.
Det
nya århundradet kommer att kräva något mer än detta. Människor kommer att vilja
ha något mer än trosläror, även om de är aldrig så korrekta, något mer än
traditioner, även om det är aldrig så högtidliga, och något mer än sakrament,
även om de är aldrig så heliga. Människor kommer att fråga efter en utrustning
av kraft i brottningskampen med det, som de känner är grunden i den mänskliga
naturen, och för att kunna behärska det, som de vet är själviskt och syndigt i
deras egna hjärtan.
Och
det är just här som Århundradets Människa
träder in på scenen. Jesu lära innebär nytt liv. Det handlar om en
förvandlande kraft. En människa kan tro att den amerikanska republiken är det
renaste och ädlaste styresskicket på jorden, vara beredd att ge sitt liv, kämpa
och dö för sin nation, men ändå, i varje avseende, vara samma människa som tidigare.
Men om han i sitt hjärta tror att Jesus är Kristus, Guds son, och ger sitt liv
för att leva, kämpa och dö för honom, kommer han att bli en ny människa, en ny
skapelse. I det första fallet blir konsekvensen av att han accepterar sanningen
visserligen en stor förvandling i sättet att leva och uppträda. I det andra
fallet blir konsekvensen av att han accepterar sanningen, en stor förvandling
av honom som människa, av hans smak, hans motiv, ja en förvandling av hela hans
natur.
Ännu
en gång vill jag säga, detta är vad vi kommer att behöva i det nya århundradet;
inte bara goda lagar, men kraften att följa dem; inte bara vackra och höga
ideal, men kraften att transformera dem ner till praktisk verklighet i vardagslivet;
inte bara härliga exempel på en ren tro, men den faktiska kraften som gör det
möjligt för människan att leva av tron, mitt i de små omständigheterna, mitt i
depressionen, mitt i besmittelsen och mitt i en ond världs konflikter.
Det
nya århundradet kommer att behöva försoning när det gäller synd.
Medvetenheten
om synd är den mänskliga erfarenhetens mest ihärdiga faktum. Från generation
till generation, från tidsålder till tidsålder, mitt i de oupphörliga
förändringar som tiden förorsakar när det gäller allt annat, består och
framhärdar detta ena faktum – det
anklagande medvetandet om synd. Det uppstår hos människan i vaggan och
följer med henne in i graven, oavsett ras, språk eller trosuppfattning finns
det där i oss. Det var det som berövade Edens lustgård dess glädje, det är
detta som får livet att cirkulera runt arbete och sorg, det är detta som skapar
dödsfruktan, det är detta som skapar den plågsamma plats, som människan kallar
helvetet – för det eviga medvetandet om synd, skall en dag bli ”maskarna som
aldrig dör”.
Alla
försök att bortförklara det, att förmildra dess elände, att ta bort dess udd –
oavsett om dessa bortförklaringar kommer från otrons grupperingar, från
utbildningssfären eller från nöjesindustrin, alla dessa försök har misslyckats
– och de har misslyckats fullständigt. Det spelar ingen roll vad människan
säger eller gör för att bli av med det, det finns kvar och stirrar dem rakt i
ögonen! Antingen man söker bland de högst civiliserade folken eller bland de mest
lågtstående vildar, antingen man söker i människans historia eller i nutida
förhållanden, så finner man syndens överväldigande närvaro, och man möter detta
oemotsägliga faktum, att överallt är människan
medveten om den.
Det
kommer att vara så också i detta tjugonde århundrade (1900-talet). Om Gud i sin
nåd tillåter att människosläktet får fortsätta att existera under ytterligare
hundra år, kommer detta faktum att kvarstå och stå i förgrunden av människors
liv. Synden kommer fortfarande att vara närvarande som ett skelett i varje
fest, det förskräckliga andeväsendet, som jagar varje hem och varje hjärta,
spöket, klätt i förebråelser och skam, alltid redo att sticka sitt dräpande
svärd in i varje bröst.
Synden.
Världens synd. Vår generations synd. Stadens synd. Familjens synd. En människas
synd – min synd! Ja, lita på att detta det tjugonde
århundradet kommer att skrika ut: ”Vad
ska vi göra med vår synd?
Men,
tack Gud! Där finns en väg till försoning. Den MÄNNISKA som jag skriver om har
skapat försoning för våra synder, och inte bara för våra, men för hela världens
synder. Han är den ENDA FRÄLSAREN. Ingen annan har någonsin dristat sig till
att erbjuda befrielse från skuld, åt
de hjärtan som är tyngda av synden. Men
han gör det. Han kan rensa, han kan förlåta, han kan rena, han kan frälsa
för han har gottgjort vår synd. ”… ty du
har blivit slaktad, och med ditt blod har du åt Gud köpt människor, av alla
stammar och tungomål och folk och folkslag” (Upp. 5:9)
Vill
du inte komma och förena dig med oss i vår stora världsmission att göra hans
försoning känd?
Vill
du inte vända dig bort ifrån litenheten, själviskheten och fegheten, som du förut
visat, och ställa dig upp i ”Gudamänniskans” kraft, och deklarera för alla som du
kan nå, genom din tunga och genom din penna, och ditt exempel, att det finns
ett offer för människans synd – för de sämsta, för de mest förstörda, för dem
som lidit mest? När du nu ser fram emot okända år, ta då med fast beslutsamhet ställning för ALLA TIDSÅLDRARS MÄNNISKA, och
låt detta bli ditt budskap, din tillit och ditt hopp för alla människor. ”Se Guds lamm som tar bort världens synd”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar