20 aug. 2017

Tidig söndagsmorgon hemma den 20 augusti

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Den stora händelsen under den gångna veckan för oss personligen är att vi har flyttat hem till Sverige.

Efter fyra år i Norge återvände vi med vårt flyttlass till hemlandet. Men var egentligen hemma?

Vi lämnar en liten grön brevlåda i Norge och flyttar till en lite större svart brevlåda i Sverige.

Vår lilla gröna brevlåda i Norge var omgiven av idel nära vänner. Den hade adressen Karlstadvegen 31F i Moss, Norge. Under större delen av åttiotalet hade vår brevtåda adressen 31D. Det var där våra tre pojkar växte upp. Idag, 30 år senare, bor vår mellanson med familj på 31C. Och hans döttrar springer som den naturligaste sak i världen över till oss på 31F.

Till vänster om vår lilla brevlåda i Norge står det att familjen Nilsson bor i 31G. Pappa Nilsson var elev på Jelöy Folkhögskola 1987 och gick Bibellinjen där jag var lärare. Under tiden på Jelöy träffade pappa Nilsson kurscenterföreståndarens dotter som sedermera blev fru Nilson som senare blev mor till fyra Nilsson-barn. Pappa Nilsson, som heter Hans, är numera rektor på folkhögskolan, där vår mellanson numera är lärare.

Våra två familjer, Nilsson och Baronowsky, har sedan haft många mötesplatser genom livet. 1999 då vi bodde nära varandra startade vi en ny kår i Nacka. En period arbetade fru Nilsson hos oss på Lännerstahemmet i Nacka. Och nu bor vi igen nära varandra, men på en annan plats i ett annat land.

Brevlådan till höger, närmast vår, innehas av en lärare på Officersskolan, som var elev på Bibellinjen hos mig på Jelöy på åttiotalet.


Så jag kan ju fråga mig var är egentligen hemma? För att ytterligare komplicera frågan fanns vår brevlåda året innan vi flyttade till Norge i ett hyreshus på Bruninieku Iela 10A i Riga, Lettland.

Jag får väl säga som de brukade sjunga förr i världen "Jag är ju blott en gäst och främling... mitt rätta hem är i himmelen". Men där lär man inte behöva någon brevlåda, varken liten grön eller stor svart.

I fredags var vi på Skatteverket och försökte bli svenskar igen. Det är en process som tar några veckor. Då ska vi få tillbaka våra gamla personnummer och det kommer att förenkla livet för oss på flera områden. Då kan vi till exempel få IKEA-kort, ICA-kort, COOP-kort. Då är man väl verkligen svensk!

Den kommande veckan kommer vi huvudsakligen att tillbringa i hemlandet Sverige.

Ha en välsignad vecka!
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: