Under 1970-talet svepte den karismatiska
väckelsen genom Sverige. Många kristna fick sina liv förvandlade genom ett
dramatiskt möte med den Helige Ande. De hade kanske varit aktiva medlemmar i en
församling i många år, men kunde plötsligt uppleva en total förvandling i sitt
kristna liv.
Men väckelse innebär också
konflikt, brytning och omvärdering av det traditionella. Många av de historiska
väckelserna resulterade i nya samfundsbildningar, men den karismatiska
väckelsen blev inte i första hand samfundsbildande utan de som tog emot väckelsen
stannade oftast kvar i sina församlingar. Brytningen mellan det gamla och det
nya blev därför inte mellan församlingar utan inom församlingarna.
Väckelse är utmanande. Den
ifrågasätter det traditionella. ”Är det
något fel på mitt sätt att vara kristen?” Den tvingar mig att ta ställning.
”Är jag för eller emot det nya?”
Det var speciellt två
konfliktområden i den karismatiska väckelsen som var starkt framträdande:
lovsång och de andliga nådegåvorna.
Lovsång
Plötsligt översvämmades församlingen av
helt nya lovsångskörer. De fanns inte med i sångboken eller psalmboken utan
spreds på lösa blad eller visades på overhead. Ibland fanns det varken körblad
eller overhead tillgängliga, utan de nya körerna sjöngs ur minnet, så att bara
de ”invigda” kunde vara med i
lovsången.
Det blev förstås häftiga
reaktioner. ”Vad var det för fel på de
gamla sångerna i sångboken?” Reaktionerna kunde i många församlingar bli
mycket starka.
Några i församlingen hängav
sig i lovsången. Körerna, ofta med enkla texter, sjöngs gång på gång. De som
sjöng såg ut att försvinna i en annan dimension medan resten av församlingen
oförstående satt kvar utanför lovsången utan att förstå vad som egentligen
hände. Atmosfären i lovsången kunde ibland bli så stark att det blev olidligt
att stanna kvar i rummet utan att vara en del av lovsången.
I dag är inte
lovsångskörerna lika konfliktfyllda. Nästan alla församlingar med självaktning ser
det som en självklarhet att lovsångskörer är en del av gudstjänsten. En del
församlingar har helt anammat lovsången som sin musikstil och eliminerat
sångböcker och psalmböcker. Andra har i stället gjort lovsången ”ofarlig” och införlivat en lovsångskör
bland alla andra programpunkter.
Andliga nådegåvor
Det andra stora konfliktområdet i de
traditionella församlingarna var bruket av nådegåvorna. Många av dem som
drabbades av väckelsen började tala i tungor, profetera och be för sjuka. De ”nyväckta” började, precis som i
Apostlagärningarna, göra saker som de egentligen inte kunde göra.
Ofta var det unga omogna
kristna och ibland helt nyfrälsta som började tala i tungor. Många gamla
trotjänare tyckte nog att det var orättvist att dessa unga kristna skulle bli
utrustade med gåvor som de själva aldrig varit i närheten av. De kunde kanske
till och med uppleva att bruket av nådegåvor var ett hot som ifrågasatte deras
form för kristendomsutövning.
Talet om de andliga
nådegåvorna var helt enkelt mycket kontroversiellt och många församlingar
upplevde mycket av splittring och långvarigt sårade relationer.
I dag finns det ingen
församling med självaktning där man inte talar om gåvor. Ofta har man gjort
ämnet ”ofarligt” genom att vidga
begreppet gåvor till att omfatta allt. Någon talar i tungor och någon annan har
gåvan att koka kaffe i kyrkan.
Fördelen med detta synsätt
är att alla är med och att ingen känner sig hotad eller utanför.
Nackdelen är att man
undviker utmaningen av att söka Guds övernaturliga ingripande genom Andens
manifestationer som de beskrivs i Apostlagärningarna.
Nästa vecka läser vi del 2 i serien med titeln: "Du är rikare än du tror"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar