15 apr. 2011

Slutkommentar om Rob Bells bok

Jag har skrivit fyra blogginlägg under min genomläsning av Rob Bells bok "Love Wins" och här kommer min slutkommentar.

Den kritik jag framfört riktar sig inte mot Rob Bell. Jag bedömer inte Rob Bell som person. Rob Bell är alldeles säkert en mycket sympatisk person. Det som möjligtvis kan vara mindre sympatiskt är att Bell raljerar och mer eller mindre hånar kristna med en mer traditionell syn. Men, som sagt, jag bedömer inte personen. Vad vi däremot allesamman är skyldiga att göra är att pröva och bedöma budskapet.

Rob Bells bok handlar om himmel och helvete. Men begreppen himmel och helvete hos Bell handlar huvudsakligen inte om framtiden, utan himmel och helvete handlar om hur vi upplever våra liv här och nu.
-Himmel definieras som upplevelser av "glädje, frid och kärlek, här i livet" (sid. 59).
-Helvete definieras som att "misslyckas att lita på Guds berättelse av våra liv" (sid.173).
I de korta avsnitt där Bell behandlar ett eventuellt helvete efter döden, så är det ett tidsbegränsat helvete med möjlighet att välja himlen. Och, skriver Bell, Guds kärlek kommer förmodligen att smälta det hårdaste hjärta, så att alla till slut kommer att välja Jesus.

Bell har säkert hämtat sin inspiration till dessa tankar från teologen N.T. Wright, som är en mycket respekterad teolog. Men N.T. Wright gör även en del märkliga uttanlanden. Han säger:
"Helvetet är det som händer då människor säger till Gud till vars avbild vi är skapade:
Vi vill inte tillbe dig
Vi vill inte att våra liv ska formas av dig
Vi vill inte bli förvandlade av Jesu kärlek, han som dog och uppstod för oss
Vi vill inte ha något av det
Vi vill förbli som vi är och sköta oss själva"

http://youtu.be/vggzqXzEvZ0

Om helvetet handlar om att inte tillbe Gud och att sköta sig själv, tror jag att många människor helst av allt skulle vilja fortsätta att leva i det helvetet i evighet. Jag ser dem som åker omkring i fina bilar och klär sig i fina kläder och som lever sitt liv i en ständigt pågående fest. Om det är helvetet så är det säkert för många människor den mest attraktiva platsen att vara på. Det helvetet som jag läser om i Jesu undersvisning i Nya Teatamentet har betydligt mer långtgående konsekvenser än så.

Då man tar ut kompassriktningen vid en orienterering och börjar springa i en lite avvikande riktning än den riktiga, så är inte så stor skada skedd. Men om man fortsätter att springa i den avvikande riktningen så hamnar man till slut på helt fel ställe. Man brukar säga att problemet är inte profeten, utan profetens lärjungar. Då Bell utvecklar N.T. Wrights uttalande så finns risken att den avvikande kursen för oss bort från där vi skulle vara. Och hur går det sedan då Bells lärjungar återberättar Bells tankar?

Jag tror att våra beslut i livet är avgörande för evigheten. Jag tror att Jesus menar allvar då han så starkt uppmanar oss att vara beredda och att några kommer att missa festen för att de inte var beredda. Jag tror att Jesus menar evighet, då han säger evighet. Vem som ska tillbringa evigheten var är inte min sak att bedöma. Det är Jesus som dömer och jag är säker på att han kommer att döma en rättvis dom. Jag förmodar att Jesus kommer att döma varje människa efter de valmöjligheter som den människan fått genom livet. Men jag vet inte, och jag behöver inte bekymra mig om hur Jesus kommer att döma.

Jag kan ha fel och Bell kan ha rätt då han säger att helvetet huvudsakligen handlar om livet på jorden och att helvetet efter döden är tidsbegränsat med möjlighet att göra omval. Men jag tar inte risken. Jag vågar inte förkunna Bells lära för - tänk om Bell har fel! Jag vill inte höra i evigheten: "Jamen, Peter sa ju att det inte var så farligt med helvetet och att vi kunde välja om".

Därför fortsätter jag att nödga människor att välja Jesus här och nu. Jesus har kallat mig att fortsätta Jesu undervisning om konsekvenserna av våra val i livet. Gud vill inte att någon männsika ska bli fördömd. Han vill att alla människor ska få ett evigt liv.
"Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv" (Joh 3:16)

/PB

1 kommentar:

Anonym sa...

Thank you Peter. This final concluding article is excellent. I haven't read Bell's book and neither do I particularly want to, but thank you for taking the time and for sharing your thoughts on this controversial book. Thank you too for making me look again at what I believe, live, preach and communicate to others. If it is not as you have shared why was Calvary necessary. As we journey closer to Calvary during this Holy Week my prayer again is:

'Lord make Calvary real to me
Lord make Calvary real to me
Open my eyes to see VICTORY in Christ for me
Lord make Calvary real to me'

Identifying again with my belief in John 3: 16

May God continue to bless and use you and Rut as you faithfully minister in Latvia.

Active UKT