6 sep. 2015

Var står jag i Israel-frågan?



Israel har en mycket stor plats i mitt hjärta. Var och en som följer med på rupeba.se vet det. De flesta veckor publicerar jag pro-israeliska inlägg. Många menar säkert att sidan har oproportionerligt mycket om Israel. 

Jag tar också avstånd från ersättningsteologin där alla löften till Israel automatiskt övergår till att bara vara löften till ”Guds nya egendomsfolk”, den kristna församlingen.

Men jag tror att många av Gamla Testamentets profetior kan ha fler uppfyllelsenivåer. Många löften handlar specifikt om judafolket. Andra löften kan uppfyllas på flera olika nivåer. Judafolket, den kristna församlingen och till och med på en individuell nivå för oss var och en.

Jag ser också hur Gud verkar genom judafolket genom generationer och hur Bibelns förutsägelser om judafolket går i uppfyllelse också i våra dagar. Jag talar ofta om hur dessa profetior uppfylls.

”Israel har en mycket stor plats i mitt hjärta, men det är inte den viktigaste frågan”
Jag möter ibland kristna som har blivit uppslukade av Israelfrågan så till den grad att den totalt dominerar deras tänkande.

Israelfrågan är viktig, men det är inte den viktigaste frågan!
Israel har en mycket stor plats i mitt hjärta, men den har inte förstaplatsen.

Den viktigaste frågan, enligt Jesus själv, är att älska honom av hela mitt hjärta. Ingenting annat är viktigare.

Den näst viktigaste frågan i min prioriteringslista är att människor ska bli frälsta.
Jesus dog inte på korset för att Israel i tidens slut skulle få tillbaka sitt land. Jesus dog på korset för att var och en som tror på honom ska få evigt liv och slippa hamna på fel ställe efter döden. Detta är verkligen viktigt. Det handlar om liv eller död för varje människa!
   Jag tackar Gud för alla människor som blir frälsta idag, men jag är inte nöjd. Så många fler borde bli frälsta! Jag ber och drömmer om detta. Jag vill se många fler frälsta. Det var just för detta som Gud offrade sin enfödde son!

Den tredje viktigaste frågan i min prioriteringslista är att lyda Jesu uppmaning om att göra lärjungar. Guds strategi för att människor ska bli frälsta är att kristna ska bli verkliga lärjungar. För det är bara lärjungar som kan göra nya lärjungar.

Den fjärde viktigaste frågan är att hjälpa människor som lider. Jesus är väldigt tydlig på den här frågan också (Matt 25). Om jag gör lärjungar hela mitt liv, men inte ger ett glas vatten till den som håller på att törsta ihjäl, så är det inte mycket med min kristna tro.

Någonstans efter dessa frågor kommer Israel i min prioriteringslista.
Så, Israel har en mycket stor plats i mitt hjärta, men det är inte den viktigaste frågan för mig.

/PB

Inga kommentarer: