29 aug. 2016

Sista dagboksanteckningen från resan till Island




Avslutningen i Akureyri

I söndags hade vi avslutningsmöte på kåren i Akureyri. Det var jag som skulle predika och det tog nästan två timmar innan det var dags att börja predika. Det  ena intressanta vittnesbördet följde efter det andra. Jag tror att de flesta möten på den kåren varar ungefär en timme och jag trodde nog att de flesta hade fått nog av söndagsmöte efter två timmar. Men jag hade fel. De satt kvar och tog emot undervisningen. Mötet avslutades med att många människor sökte sig fram för förbön och förnyelse.
Officersgruppen på Akureyri-konferensen
Då det sedan var dags att köra tillbaka till Reykavik körde vi en annan väg. Vi körde utmed fjordarna på nordkusten av Island och fick uppleva fantastiska scenerar av hav, fjäll och slätter. 

Vi stannade för att äta i en liten by som jag inte ens kan uttala och än mindre stava. Där såg vi också Frälsningsarméns gamla kårlokal. Det fanns till och med en skylt som talade om att detta en gång var "arméhuset" (Herhusid). Huset inrymde både gudstjänstlokal och officersbostad på övre våningen. 
"Arméhuset"     
 Runt midnatt kom vi fram till vårt logi i Reykavik och nu på måndagsmorgonen ska vi ta flyget hem till Norge.

/PB

Inga kommentarer: