2 juni 2019

Dagens Andakt 2 juni



”Om någon vill tjäna mig ska han följa mig och där jag är kommer också min tjänare att vara” (Joh 12:26)

Vi säger ibland att vi så gärna vill tjäna Gud, men vi vet inte hur vi ska göra. Jesus själv säger att det handlar om att följa honom. I versarna innan dagens bibelord (Joh 12:24-25) förutsade Jesus sin död. Han talade om sig själv som vetekornet som måste falla i jorden och dö för att ge liv åt många. Han undervisade också dem som lyssnade, om att de som vill ha evigt liv, måste lägga ner sitt liv i denna världen, på samma sätt som Jesus skulle göra. 
Det finns ett kors att bära, vetekorn som ska sås, i de människors liv, som vill följa Jesus. Naturens lag gäller också på detta område. ”Det du sår får inte liv om det inte dör. Och när du sår är det inte den blivande växten du sår utan ett naket sädeskorn eller något annat frö. Men Gud ger det den gestalt han har bestämt, och varje frö får sin egen gestalt” (1 Kor.36-38). 
Korset, det svåra som vi måste avstå ifrån kanske verkar betydelselöst, som ett naket sädeskorn; ingenting att ha. Det kan vara en vana som vi inte vill ge upp, det kan vara en relation som inte är bra för oss eller en ägodel som får oss att vända oss bort från Gud. Men om Gud har sagt att han vill att vi ska det, avstå från det, att han vill att det ska ner i jorden för att dö, måste vi lyda, för då har han tänkt något stort med detta. Och det är bara den som följer hans exempel som verkligen tjänar honom.

BÖN
Jesus visa mig idag hur jag ska följa dig, för jag vill vara din tjänare. Om det finns något i mitt liv som jag måste avstå ifrån, något som måste dö, hjälp mig att handla omedelbart, så att jag kan få leva min dag i din närhet.  



______________________
Dagens andakt på norsk
http://dagensandaktpanorsk.blogspot.com.
Daily devotion in English: http://dailydevotioninenglish.blogspot.com.
______________________
Från ”DAGBOKEN – Små tankar för märkvärdiga dagar” av Rut Baronowsky. Läs mer om DAGBOKEN  här:
http://rupebabutiken.blogspot.se/2016/11/dagboken-sma-tankar-for-markvardiga.html.
______________________

Inga kommentarer: