4 juni 2019

UTMANINGEN 4 juni - Apg 22

PÅ VÄG...

Bibelläsning: Apostlagärningarna 22
"Jag förföljde 'den vägen' ända till döds och grep både män och kvinnor och satte dem i fängelse."(Apg 22:4 FB)

Då Paulus i ett av sina försvarstal berättar sin livshistoria, talar han också om hur han tidigare förföljde de kristna. De kristna kallades "den vägen".

Uttrycket "den vägen" kan föra tankarna i flera riktningar:

1. Att man var på väg mot ett mål. Evighetshoppet, längtan att få möta Jesus i himlen, var och är ett kännetecken på levande kristendom.

2. En väg är till för att komma framåt. Det kristna livet får inte stagnera. Det är en ständig utveckling mot Kristus-likhet.

3. En kristen är på väg med ett uppdrag, ett budskap. till omvärlden. Paulus beskriver sitt uppdrag med några ord han fick vid sin kallelse: "Ty du skall vara hans vittne inför alla människor och vittna om vad du har sett och hört." (Apg 22:15)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hur är det med mig?:
-har jag ett levande evighetshopp?
-utvecklas jag i mitt kristna liv eller har jag stagnerat?
-vad är mitt uppdrag till min omvärld och hur för jag ut det?




(Till varje kapitel i NT finns även en avdelning med Översikt, Kommentarer och något att tänka vidare på. Om du skriver ett mejl till info@rupeba.se och skriver UTMANINGEN kommer du med på vår utsändningslista. Då får du ett morgonmejl varje dag med kommentarer till dagens kapitel)


Inga kommentarer: