28 dec. 2024

601,995 kronor till Frälsningsarméns julinsamling

 


För någon månad sedan startade företaget Budi en insamling till Frälsningsarméns julinsamling. Budi lovade att dubbla varje bidrag. Så den som satte in tusen kronor resulterade att Frälsningsarmén fick två tusen kronor. Vi har också skrivit om den möjligheten på den här sidan. Resultatet var att Frälsningsarmén fick 601.995 kronor (Budi behöll inga administrationskostnader för insamlingen).

Stefan Baronowsky, en av Budis grundare, skrev följande inför kampanjen:

"När jag var liten hade mina föräldrar en enkel men kraftfull princip:
10 % av det vi tjänar ska gå till någon som behöver det mer. Det var en regel som inte bara formade min syn på pengar utan också mitt sätt att se på världen. 

Som barn fick jag 10 kronor i veckopeng, och det första jag fick göra var att lägga undan en krona.

Den kronan gick alltid till någon i behov. Det kunde vara till kyrkans insamling,
en 
välgörenhetsorganisation eller direkt till någon vi visste behövde hjälp. Med tiden så blev detta en självklarhet – vi har ett ansvar för varandra. 

Den här principen har 
följt med mig hela livet, och när Budi startades var det självklart att detta skulle bli en del av företagets DNA. Redan innan vi blev ett aktiebolag och innan bolaget hade tjänat sin första krona så hade jag och Johannes bestämt: Budi ska alltid ge tillbaka,10 % av vinsten ska gå till människor i utsatthet eller till att förbättra vår planet. 

Det här inlägget handlar inte om att framhäva oss själva eller ägna oss åt “godhetsknarkande”.

Det handlar om att vi, tillsammans, faktiskt kan göra skillnad. Tänk om fler skulle anamma samma princip – att avsätta bara 10 % av det vi tjänar till dem som verkligen behöver det.

Vi skulle kunna fullkomligt utradera ekonomisk utsatthet och skapa en värld där ingen behöver oroa sig för tak över huvudet eller mat på bordet.  

I år vill vi på Budi göra vår del för att rädda julen för de utsatta. Vi hade såklart bara kunnat avsätta våra avsatta medel till någon bra organisation och sedan gå tillbaka till att fokusera på vår kärnverksamhet.

Men, vi har istället valt att försöka engagera våra kunder och vår räckvidd genom att uppmuntra till att vara med och bidra.

Budi väljer att dubbla de belopp som kommer in 
till julkampanjen.   Målet är att vi tillsammans ska kunna samla in 1 miljon kronor för att i jul bekämpa ensamhet, hemlöshet och barnfattigdom i Sverige.  

Budi = 100 % återbruk, 10 % välgörenhet"

Inga kommentarer: