ONT I MAGEN – Upp 10
Bibelläsning: Uppenbarelseboken 10
"Jag
tog den lilla bokrullen ur ängelns hand och åt upp den, och i min mun var den
söt som honung. Men när jag hade ätit upp den, kände jag en svidande smärta i
min mage. Och man sade till mig: "Du måste profetera på nytt om många folk
och folkslag och språk och kungar." (Upp 10:10-11)
Johannes
hade fått ett budskap och en uppmaning att profetera. Men budskapet gjorde att
han fick ont i magen.
Många
kristna känner säkert igen sig. Du upplever att Gud vill att du ska säga något,
men helst skulle du vilja vara tyst.
-det
kan vara i gudstjänst där du upplever att du ska vittna eller bära fram ett
budskap
-det
kan vara i ett helt annat sammanhang där du upplever att du måste säga något
som du vet de andra inte kommer att hålla med om
-det
kan vara ett telefonsamtal du upplever du måste ringa
Då
Gud ber oss säga något har vi lätt att söka efter ursäkter varför det inte
passar att säga det. Vi kan bli oroliga och vår kropp kan reagera på olika
sätt. Kanske på samma sätt som Johannes med ont i magen.
Men
om vi tror oss veta att det är Gud som ber oss bära fram budskapet kan det vara
viktigt att tala ut det även om det kan få negativa konsekvenser för oss.
==>
Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp
mig att bli så stilla att jag kan höra Din röst. Hjälp mig sedan att göra det
jag hör.
ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE
Översikt:
Här
gör Uppenbarelseboken en liten paus från ve-rop, änglar och basuner. Den sjunde
basunen kommer Johannes tillbaka till i det 11 kapitlet. I detta kapitel får
Johannes i en syn se en ängel med en bokrulle. Johannes får besked att han inte
får skriva ned vad som står i bokrullen, innehållet ska förseglas (vers 1-7).
Sedan
får Johannes order om att äta upp bokrullen och budskapet i bokrullen ger honom
invärtes smärta. Därefter får Johannes uppmaningen att profetera på nytt (vers
10-11).
Kommentar:
Eftersom
kapitel 10 gör en paus i kedjan av händelser, gör jag det också. Här lyfter vi
blicken från detaljerna och ser i ett vidare perspektiv hur scenen ser ut i
förhållande till Uppenbarelseboken.
Följande
inlägg är hämtat från min serie bibelstudier från Tessalonikerbreven, som också
den har den sista tiden som huvudtema. Det blir delvis en repetition på mina
tidigare kommentarer till Uppenbarelseboken:
Kommentar från Första Tessalonikerbrevet
Jesus kommer (1 Tess 4:13-18)
Här
får vi en ytterligare inblick i det som ska ske i förbindelse med Jesu andra
tillkommelse.
”…då
skall de som är döda i Kristus uppstå först, och därefter skall vi som är kvar
i livet föras bort bland molnen tillsammans med dem för att möta Herren i
rymden. Och sedan skall vi alltid vara hos honom.” (1 Tess 4:16-17)
I förra kapitlet läste vi att Jesus kommer tillbaka till jorden ”med
alla sina heliga”, med dem som blivit kristna. I detta kapitel kommer Jesus
för att hämta dem som blivit kristna, både de som hunnit dö och de som
fortfarande lever.
Jesu andra tillkommelse beskrivs på två helt olika sätt som absolut inte
kan ske samtidigt. I det ena fallet är det något som försvinner från jorden och
rycks upp i skyarna och i det andra fallet är det något som kommer till jorden.
Låt oss se hur de olika scenarierna beskrivs:
Något försvinner
Ett
uttryck som återkommer på flera ställen i Nya Testamentet är att han ska komma
”som en tjuv om natten”. En tjuv om natten kommer oväntat och osynligt,
tar något med sig, och försvinner lika osynligt som han kom.
Det enda som man kan märka på jorden är att något plötsligt försvinner.
Jesus säger:
”Jag
säger er: den natten ligger två män på samma bädd; den ene skall tas med och
den andre skall lämnas kvar. Två kvinnor mal tillsammans; den ena skall tas med
och den andra skall lämnas kvar.” Luk 17:34-35)
Det är det som beskrivs i detta kapitel. Man brukar kalla det för
”Uppryckelsen”.
Något kommer
Som
vi läste i förra kapitlet kommer Jesus tillbaka till jorden ”med alla sina
heliga”. Jesus beskriver det så här:
”Då
skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar
höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt
och stor härlighet. Och han skall sända ut sina änglar vid ljudet av en stor
basun, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens
ena gräns till den andra.” (Matt 24:30-31)
Detta
liknar inte alls bilden av en tjuv om natten. En tjuv om natten kommer knappast
så att alla kan se honom och spelar basun.
En trolig (och vanlig) tolkning
1.
Jesu återkomst inleds med uppryckelsen. Jesus kommer och hämtar de troende som
lever och som har levt.
2.
Sedan inträffar den stora vedermödan som Jesus talar om i Matteus 24. I
Tessalonikerbreven talas det om Vreden och i Uppenbarelseboken om Vredesskålar.
Det blir en svår tid och Jesus säger:
”Ty
det skall bli ett lidande vars like inte har funnits från världens början till
denna dag och inte heller kommer att finnas.” (Matt 24:21)
Många
menar att den stora Vedermödan kommer att vara en sjuårsperiod på grund av en
profetia i Daniels bok som Jesus hänvisar till i sitt stora tal om den sista
tiden i Matt 24.
3.
Jesus kommer tillbaka med alla sina heliga för att ta tillbaka makten på
jorden.
Det
finns naturligtvis många olika sätt att tolka bibelställena om Jesu andra
tillkommelse, men här kommer några argument för ovanstående ordning.
a/
Jesus ”räddar oss från den kommande vreden” (1 Thess 1:10)
b/
Jesus säger att det i den sista tiden kommer att vara som på Noas dagar och som
på Lots dagar (Luk 17:26-30). Hur var det då? Jo, Gud tog först bort sitt folk
innan domen föll.
c/
Uppbyggnaden av Uppenbarelseboken. De första tre kapitlen handlar om
församlingarna på jorden. Fjärde kapitlet inleds med att himlen öppnas och en
röst som säger ”Kom hit upp”. Sedan skildras alla vedermödor som kommer
att drabba jorden, sett från himlen. I kapitel 19:11 öppnas himlen igen och
Jesus kommer tillbaka tillsammans med ”de himmelska härarna” för att ta
makten och upprätta sitt fredsrike på jorden. (Slut citat från kommentaren från
Tessalonikerbreven)
Till eftertanke:
-
Ja, här finns det säkert mycket att tänka över. En viktig sak är att talet om
Jesu tillkommelse inte är skrämselpropaganda. Det är tröstens ord. I
Tessalonikerbrevet avslutas undervisningen om uppryckelsen med orden ”Ge nu
varandra tröst med dessa ord” (1 Tess 4:18).
Men
samtidigt är det ett varningens ord. Jesus älskar människorna så mycket att han
gav sin ende son för att ingen skulle gå förlorad utan alla få evigt liv.
Hur
tänker du om Bibelns budskap om Jesu andra tillkommelse? För din egen del? För
din iver att berätta för andra om Jesus?
-
I vers 7 i Upp 10 omtalas den sista tidens händelser som ett
"glädjebudskap". Vad tror du menas med det?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar