TVÄTTADE KLÄDER – Upp 7
Bibelläsning: Uppenbarelseboken
7
"Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån
har de kommit?" Jag svarade: "Min herre, du vet det." Då sade
han till mig: "Dessa är de som kommer ur den stora nöden, och de har
tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod. (Upp 7:13-14 FB)
Här
talas det om en oräknelig skara i himlen. Av alla folkslag, länder och språk
(v.9). På frågan vilka det är blir svaret att det är dem som tvättat sin kläder
i lammets blod. Att tvätta sina kläder i lammets blod handlar om att ta emot
förlåtelse, "Jesu, hans sons blod renar oss från all synd" (1
Joh 1:7).
Vår
tid präglas av relativism där alla "sanningar" kan vara lika sanna
och där det inte finns något som är rätt eller fel, därför att alla handlingar
kan vara lika rätta.
Om
alla handlingar är lika rätta finns det ingenting som är synd. Finns det ingen
synd finns inte längre något behov för förlåtelse. Och har vi inte behov av
förlåtelse, diskvalificerar vi oss själva från att vara med i den grupp
människor som tvättat sina kläder i lammets blod.
Men
alla dem som tar Guds ord på allvar och ser och bekänner sin egen synd får ta
emot förlåtelse från Gud.
==> Mannakorn att tugga på under dagen: Då nu
allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt skall ni då inte
leva, medan ni väntar på Guds dag (2 Pet 3:11)
ÖVERSIKT
- KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE
Översikt
144.000
människor på jorden som märks med ett sigill som Guds tjänare - Vers 1-8
En
oräknelig skara i himlen som prisar Gud - Vers 9-17
Kommentar:
Här
kommer vi till en paus i öppnandet av de sju sigillen. Sex av dem är öppna och
en order går ut från himlen att hålla tillbaka ödeläggelsen till dess Guds
tjänare har blivit märkta med ett sigill på pannan. Dessa 144.00 betecknas som
judar, 12.0000 ur varje stam.
Samtidigt
som Guds tjänare märks ut på jorden får vi en inblick i himlen. Gruppen i
himlen är mycket större än den som är på jorden. Den är så stor så den
betecknas som oräknelig (vers 9). De står inför Lammet iklädda vita kläder och
tillbeder Gud. Gruppen i himlen måste vara alla de kristna som blev uppryckta
före vedermödan (1 Tess 4:17). De har kommit ur "det stora lidandet"
(vers 14).
Kvalifikationen
att få vara med där är att "de har tvättat sina kläder rena och gjort
dem vita i Lammets blod." (vers14).
I
kommentaren till Kapitel fyra skrev jag:
´Kapitel
fyra börjar med en öppen dörr in i himlen och en röst som säger "Kom
hit upp, så skall jag visa dig vad som skall ske härefter". Här byter
Uppenbarelseboken utkikspunkt. De första tre kapitlen är från ett jordiskt
perspektiv, i kapitel fyra ser vi händelserna från ett himmelskt perspektiv.
Det står bara två gånger i Uppenbarelseboken att himlen öppnas. Den andra
gången är i Upp 19:11, där det talas om Jesu återkomst tillsammans med
himmelens härskaror.
Man kan tänka sig att de tre första kapitlen handlar om församlingen på jorden.
I kapitel fyra inträffar uppryckelsen som vi kan läsa om i 1 Tessalonikerbrevet
4:16-18. Därefter kommer den stora vedermödan som Jesus talar om i Matteus 24.
I kapitel 19, vers 11, i Uppenbarelseboken kommer Jesus tillbaka till jorden
och upprättar sitt fridsrike och därefter kommer den yttersta domen och en ny
himmel och en ny jord.´
Om
denna tolkning är riktig är det logiskt att de som inte blev med under
uppryckelsen, och som blivit kristna efter det, märks med Guds sigill medan den
stora vedermödan tar en paus (vers 3).
Den
uppryckta församlingen finns samtidigt logiskt i himlen. De är människor från
"alla folkslag och stammar och länder och språk" (vers 9)
Då
Jesus talar om den sista tiden i Matteus 24, talar han framförallt om tre
saker:
1/ Det kommer att bli en svår tid under den sista tiden med stora lidanden för
jordens befolkning.
2/ Denna period avslutas med att Jesus kommer tillbaka synligt till jorden och
alla ska se honom.
3/ Men Jesus talar också om en situation där människor bara försvinner: två män
ska var ute på åkern och en av dem ska tas bort och en lämnas kvar, två kvinnor
ska mala vid samma kvarn och en ska tas med, den andra lämnas kvar.
Vid
det ena tillfället kommer Jesus tillbaka till jorden och vid det andra
tillfället hämtar Jesus något från jorden. Frågan som många diskuterar är om
uppryckelsen ska ske före, under eller efter den stora Vedermödan.
Som
framgår av undervisningen här, menar jag att det mesta pekar på att Jesus
hämtar de sina före den stora Vedermödan. Jesus säger även att det ska bli på
den dagen som det var på Noas dagar och på Lots dagar. Hur var det då? Jo Gud
tog först bort de sina och sedan kom ödeläggelsen.
Till eftertanke:
-
Hur tänker du om de sista tiderna? Hur tänker du dig att Jesu tillkommelse
kommer att gå till?
-
Vilka tankar väcker läsandet om den stora Vedermödan hos dig?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar