9 feb. 2009

Darwin: "Tanken att slumpen skulle ha gett livet och utvecklingen är orimlig"

Jag fick ett mejl från Tuve Skånberg där han refererar till en debatt i Människor och tro i P1. Programmet sändes i förbindelse med minnet av Darwins 200 åriga fördelsedag. I programmet debatterar Tuve Skånberg med docent Birgitta Forsman med anledning av hennes bok "Arvet från Darwin."
Du kan lyssna till programmet här>>
(Inslaget ligger ungefär i mitten om du vill hoppa dit).

I programmet citerar Tuve Darwin:
"En annan källa till tron på Guds existens, en tro som inte är en följd av känslor utan av rationellt tänkande, förefaller mig vara av långt större vikt. Det är den utomordentliga svårigheten eller rättare sagt omöjligheten som är förbunden med att föreställa sig denna vidunderliga och förunderliga värld, med människan och hennes möjlighet att se långt tillbaka och långt framåt i tiden, som resultatet av slumpens tillfällighet eller nödvändighet. Sådana tankar tvingar mig till att se en första orsak hos ett rationellt förstånd, som för en del liknar människans, och jag är då närmast teist. Denna övertygelse hyste jag, så vitt jag kan komma ihåg, den gången jag skrev 'Om arternas uppkomst'..."(Charles Darwin: 'Liv och brev' del 1, 1889, sid 354)

Inga kommentarer: