21 mars 2009

Evangelium enligt Gardell

Jonas Gardell fyllde Uppsala domkyrka inför utgivandet av sin nya bok om Jesus. Här följer några kommentarer:

Dagen
"Gardells Jesusbild hädelse"
"Jonas Gardells egenhändigt ihopsnickrade avbild av Jesus är inget annat än hädelse, menar Ulf Ekman.
Gardell framträdde tidigare i veckan i Uppsala domkyrka, där han talade om sin nyutkomna bok "Om Jesus".
Ekman undrar i sin blogg hur mycket man kan ändra i Bibeln för att försvara sin egen livsstil."

Världen i dag
"Gardells Jesus inte evangeliets"
"Jag besökte Domkyrkan i Uppsala i tisdags kväll och hörde Jonas Gardell hålla föredrag utifrån sin nya bok Om Jesus. Kyrkan var mer än fullsatt, med mestadels supporters som förväntansfullt väntade på att Gardell skulle börja. Vad fick de då höra?

När Gardell talar om Jesus gör han en klar distinktion mellan ”den historiske Jesus” och ”kyrkans Kristus” och även i stora delar ”evangeliernas Jesus”. Han menar att den historiske Jesus, alltså den verklige Jesus som inte alls är Gud utan bara människa, troligen var en fattig, smutsig lantis utan tänder. Han påstår också att Jesus underkänner familjen genom att vända sig till de nödställda och föraktade, utmana allt som stänger människor ute från gemenskapen genom att säga ”Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och min syster och min mor.”

Gardell betonar också starkt att Jesus aldrig betonade omvändelse utan att hans budskap var Guds obegränsade kärlek och att Guds rike omsluter alla. Han betonar gång på gång att vi redan är förlåtna och att Jesus säger: ”Du är inte dömd, du är fri, så gå och gör något nytt.” Det han syftar på är naturligtvis det Jesus säger till äktenskapsbryterskan i Johannes evangeliets åttonde kapitel och det är ett exempel på hur Gardell använder Bibeln. Det Jesus i själva verket säger till äktenskapsbryterskan är: ”Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!” Men Gardell skyr ordet synd, så det byter han bort."

Ulf Ekmans blogg
Gardell i Domkyrkan
"Att Gardell förspråkar en homosexuell livsstil är inte någon hemlighet. Men varför dra in Jesus i detta? Att påstå att Gud blir som Hitler, ägnar sig åt utrensning, om inte alla automatiskt kommer till himlen är också att teologiskt blanda bort korten ganska så rejält. Här framstår Gardell som en som har köpt läran om alltings återupprättelse, en universalist,unitarian, inte som en klassisk kristen.

Frågan är hur mycket man kan ändra i Bibeln för att försvara sin egen livstil. Varför inte lämna Bibeln ifred och leva som man själv vill istället? Att avskaffa helvetet, bli arg på att Bibeln talar om detta och att ett liv i synd leder dit, kapa en mängd bibelställen och förändra andra, gör att jag undrar varför han gör sig så mycket besvär när han ändå inte tror på det hela?

Gardell är inte den förste som i gammal liberalteologisk anda vill radera bort både den klassiska tron, det bibliska dokumentationen och den kristna moralen . Han ger inte mycket för de klassiska trosbekännelsernas förklaringar av Kristi gudom. Han verkar inte gilla någonting alls, förutom sin egenhändigt ihopsnickrade avbild av Jesus som tyvärr inte har så mycket med kristen tro att göra. Har han rätt att säga detta? Förvisso, i ett fritt land, men jag har också rätt att säga, att detta är hädelse, då det helt förvrider bilden av Jesus och evangeliet och gör den till något helt annat än vad Bibeln egentligen lär."


Stefan Gustavsson i SEA:s Nyhetsbrev
Jonas och Jesus
"Nu har den kommit, boken ”Om Jesus”. Och portarna till ärkestiftets domkyrka öppnades genast för en föreläsning av författaren. Det är ett av många tecken på den speciella position som Jonas Gardell numera ges – inte minst från Svenska Kyrkans sida – i frågor som rör kristen tro.
Ur ett visst perspektiv är det inte svårt att välkomna Gardells bok. Den sätter fokus på frågor av största betydelse, som alla kristna med glädje vill samtala om: Vem var Jesus? Hur såg han på sig själv och sitt budskap? Vad kan vi historisk veta om världshistoriens efterhand mest inflytelserika människa?

Det är Gardells sätt att besvara frågorna som är problematiskt.

Boken innehåller svindlande vackra passager om Guds kärlek; det märks att Gardell främst är författare, inte forskare. Men han är inläst på delar av den liberala teologins Jesus-forskning, som han dock aldrig ställer kritiska frågor till. Utgångspunkten är den sedan upplysningen vanliga föreställningen att vi måste skilja mellan den historiska människan Jesus och den senare kyrkans Kristus. Med det som slagruta ger sig Gardell på jakt efter Jesus. Och det han finner? En judisk rabbin som förkunnade Guds rike, men som aldrig hävdade att han var Gud."

Du kan prenumerera på SEA:s nyhetsbrev här>>

peppebaron

Inga kommentarer: