10 apr. 2009

Korsets budskap

Stefan Swärd skriver i sin blogg "Allt mellan himmel och jord" om korsets budskap:
"Jesus har vunnit seger. Idag blir vi särskilt påminda om hans död på korset. Bibeln använder olika bilder och metaforer för att beskriva innebörden i vad som hände genom Jesu död och hur vi blir berörda av det. Jag tycker att det är viktigt att få en helhetsförståelse, Bibeln lyfter fram olika aspekter av försoningsverket. Det är viktigt att inte fastna i en för “smal” försoningslära, och bara lyft fram någon aspekt av korset och Jesu död. Här följer bara några korta punkter av den rikedom som skriften pekar på när det gäller Jesu död.

1. Jesus vann seger på korset. “Han har förlåtit oss alla överträdelser och strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset. Han har klätt av väldena och makterna och förevisat dem offentligt, när han på korset triumferade över dem”. Segern på korset är i fokus i detta skriftställe från Kol. 2:14,15 - Jesus vann seger över ondskans makter, Satan, och över lagen som anklagade oss. Han har befriat oss från mörkrets välde enligt Kol 1:13.

2. Jesus vann segern över döden på korset. “Har vi nu dött med Kristus, tor vi att vi också skall leva med honom. Vi vet att Kristus aldrig mer dör, sedan han blivit uppväckt från de döda”. Rom. 6:8,9.

3. Han tog vår synd. “Våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten”. 1 Petr. 2:24. Gal 1:4 han “offrade sig för våra synder”.

4. Han dog istället för oss, för att vi skulle få leva:”Genom Guds nåd skulle han smaka döden i allas ställe”. Heb. 2:11, “Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare”. Rom. 5:8.

5. Vi blev försonade med Gud genom Jesu seger på korset, en upprättad och uppklarad relation: “Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser .” 2 Kor. 5:19.

6. Kristus dog för oss alla. 2 Kor. 5:15.

7. Kärnan i den så kallade objektiva försoningsläran handlar om att Guds vrede är riktat mot synden, Gud dömer synden, syndens lön är döden. Jesu verk på korset handlar om att han ger sitt liv som ett offer för att sona vår synd, han dör i vårt ställe, han ger sitt liv i vårt ställe. Vi var dömda, värda att dö i vår synd, Jesus tar straffet på sig. Det anknyter till Gamla Testamentets offertankar. “Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som en nådastol, att tas emot genom tron.” Rom 3:25, här anknyts till offertjänsten i GT. Heb. 2:17 talar om att Jesus “sonade” folkets synder, ordet sona pekar på just denna innebörd, offret för synd, för att blidka Guds vrede. 1 JOh. 2:2 och 4:10 pekar i samma riktning: “Han är försoningen för våra synder” och “Gud har älskat oss och sänt sin son till försoning för våra synder”. Ordet försoning är en offerterm. Det anknyts till Gamla Testamentets offertänkande på många sätt när Nya testamentet beskriver Jesu död. Bland annat i 1 Petr. 1:18,19 där Jesu blod förknippas med blodet från ett lamm utan fel och lyte.

8. Ett annat sätt att förklara Jesu död i Nya Testamentet, sker genom orden återlösning, förlossning m.m. Det handlar om att frigiva mot lösepenning, att betala en skuld, vi var skyldiga Gud något, och Jesus har betalat skulden. Det är t.ex. uttryckt i Mark 10:45; “Ty människosonen har inte kommit för att bli betjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många”.

9. Kristus dog för oss för att visa hur mycket Gud älskar oss, det var det högsta uttrycket för Guds kärlek. Den tanken finns också i Nya Testamentet, t.ex. uttryckt i 1 Petr. 2:21. En del betonar framförallt den sidan av korset, men tar man bort de andra sidorna, så blir det en väldig begränsning i betydelsen av Jesu död."

1 kommentar:

Anonym sa...

Amen så stor seger var det i korset men med ögat var inte så strot men in Ande värden var seger total och kraftg att många döda uppstod och mörkret var en factum en stund, låt oss böja våran hjärta in honom och tack frälsningen underverk och att sjuka blir friska och syndare får möta herren just ny in Jesus namn,tack,var välsignat ,keijo södertälje ,be