4 feb. 2019

Ett starkt varumärke

- Rigmor Holst i Inblick -
Ett ord som har kommit in i det svenska språket är ”branding”. Det innebär att man ska bygga och stärka sitt varumärke, så att det har en stor igenkänningsfaktor när människor ser det. Ett av de starkaste varumärkena inom kristenheten och även bland många andras, är Frälsningsarméns.

Deras fana ritades av Catherine Booth som tillsammans med sin man, William Booth, startade Frälsningsarmen. Fanan är röd med en gul stjärna i mitten. På stjärnan står det ”blod och eld”. I ytterkanten av fanan är det en blå kant.
Den röda färgen står för Jesu försoningsblod. Den gula färgen står för den helige Andes eld och den blå färgen står för helgelse och hjärtats renhet. Emblemet beskriver Frälsningsarméns kamp mot synden och ondskan som förstör människor.

Den röda skölden är nog det märke som har den största igenkänningsfaktorn. Logotypen är lätt att komma ihåg. Rött i mitten och texten i vita versaler: FRÄLSNINGSARMÈN.


Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: