Fråga:
Takk for den fine bibelleseplanen. Det er ikkje alltid eg greier å vera asjoure, men henter meg inn igjen i rolige perioder. Nå lurer eg på dette med dåp som Jesus seier me skal gje dei nye disipplane. Kvifor gjer ikkje Frelsesarmeen det?
Takk for den fine bibelleseplanen. Det er ikkje alltid eg greier å vera asjoure, men henter meg inn igjen i rolige perioder. Nå lurer eg på dette med dåp som Jesus seier me skal gje dei nye disipplane. Kvifor gjer ikkje Frelsesarmeen det?
Guds velsignelse over dagen og ditt
virke.
Försök till svar:
Hej och tack för din fråga
Hej och tack för din fråga
Det finns en
del saker i Nya Testamentet som Jesus föreskriver att hans efterföljare skall
göra. En del av dem har i flera kyrkor tagits upp som sakrament (=helig
handling).
Dop och
nattvard är två sådana sakrament som tillämpas i de flesta kyrkosamfund. Men
Jesus har i ännu starkare ordalag gett befallning om att vi ska tvätta
varandras fötter: ”Om nu jag, er Herre
och Mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras
fötter” (Joh 13:14).
Hur kommer
det sig att vi ser befallningarna om dop och nattvard som bindande, medan vi då
det gäller fottvagning inte ser det som bindande, trots att den är starkare
formulerad än befallningarna om dop och nattvard?
Jag kan ju
naturligtvis inte veta hur de olika kyrkotraditionerna har resonerat omkring
den frågan, men jag antar att de tänker sig att det som ligger bakom handlingen
är viktigare än själva handlingen. Fottvagningen handlar om att i ödmjukhet betjäna
varandra och inte bara att genomföra en ceremoni. Man kan kanske till och med
genomföra ceremonin och missa hela poängen.
Kanske är det
på samma sätt några kyrkosamfund resonerat då man inte praktiserar dop och
nattvard.
Dopets
innebörd är att bli begravd med Kristus och att stå upp i det nya livet
tillsammans med Kristus (Rom 6:4). Kan det vara så att man kan bli döpt utan
att begrava det gamla livet och utan att uppstå till nytt liv tillsammans med
Kristus? Och är man i sådana fall döpt, eller har man bara genomfört en
ceremoni?
En fara med
att lägga alltför stor vikt på sakramenten är att man lägger större vikt på den
yttre handlingen än den inre förvandlingen.
Jag vill inte
sätta mig till domare över de olika kyrkosamfundens syn på sakramenten, men jag
kan bara konstatera att man kommit till helt olika slutsatser.
- De flesta frikyrkorna
i Sverige har dop och nattvard.
- Den
Lutherska kyrkan har också dop och nattvard, även om både dopet och nattvarden
har en annan innebörd än hos frikyrkorna.
- Den
katolska kyrkan har sju sakrament: dopet,
konfirmationen, boten (eller bikten), äktenskapet, de sjukas smörjelse (även
kallad sista smörjelsen), prästvigningen samt eukaristin (= nattvarden)
- Den gamle kyrkofadern
Augustinus hade ett odefinierat antal sakrament där även korstecknet och
FaderVår ingick.
Frälsningsarméns syn
kanske påminner om Augustinus. Livet innehåller många sakrament (heliga handlingar):
Man ska inte dela upp livet i heliga handlingar och icke-heliga handlingar. Livet
är ett sakrament. Varje handling, varje samtal skulle kunna vara en helig
handling.
/Peter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar