29 mars 2020

Tidig söndagsmorgon i Västerås 29 mars

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Nu är det söndag igen och nu kanske du undrar hur den här bilden kan ha något med en söndagsmorgon i Västerås att göra.

Jo, så här det. Jag har just läst färdigt Colliers bok "Guds General" och den slutar med berättelsen om hur Frälsningsarmén i Frankrike lyckades väcka opinion  för att avskaffa straffkolonin Franska Guyana "Djävulsön" i Franska Guyana. Dit kom människor som hade begått grova brott och som Frankrike inte ville se igen på fransk jord. Då de avtjänat sitt straff var de tvungna att stanna kvar på Djävulsön som fria lika lång tid som de varit straffade.

Ett villkor för att avveckla straffkolonin var att Frälsningsarmén tog hand om alla återvändande straffångar. 1950 var jag fyra år gammal och mina föräldrar arbetade på Frälsningsarméns härbärge "Cité de refuge" i Paris. Jag antar att det var där straffångarna placerades för jag har många gånger under min uppväxt fått höra att då mina föräldrar var borta anlitade de en frigiven mördare från Djälvulsön som barnvakt åt mig.

Affischen kommer från en möteskampanj i Luleå, januari 2009. Förutom att tala på gudstjänsterna fick vi en del uppdrag dagtid. Jag fick bland annat tala på en mansfrukost med rubriken Från Djävulsön till Rostov. Djävulsön vet du nu vad det handlar om, men vad har Rostov med saken att göra? Jo, vi hade nyss kommit hem från en kurs i södra Ryssland där vi under en vecka undervisade socialarbetare från Ryssland och Ukraina i Tiostegsprogrammet som just hade blivit översatt till ryska. Det var förresten en äventyrlig resa. Vår pionjärkår i Nacka hade samlat in 40.000 kronor till arbetet i Rostov, och då jag skrev och frågade kårledaren i Rostov hur jag skulle skicka pengarna blev svaret "Nej du får inte skicka det genom en bank, det är maffian som äger bankerna här". Så vi fick ta med oss de 40.000 kronorna, växlade till Dollar, i mina byxfickor. Och sånt var naturligtvis olagligt. Det finns mycket att berätta om den resan, men det får inte plats här.

För övrigt hände det mycket 2009. Senare under året gjorde de oss till frälsningsofficerare och skickade oss till Lettland där vi sedan bodde i tre och ett halvt år.

Men idag finns det mycket annat att berätta om. Idag för femtioett år sedan gifte vi oss! Tack Rut för femtioen fantastiska år. Och tack Gud för att du har beskyddat oss och välsignat oss genom alla dessa år.

Men det är inte bara vårt äktenskap som har födelsedag. Om bara några dagar, den 1 april, fyller "rupeba" tolv år. Varje dag under dessa tolv år har vi uppdaterat våra sidor på nätet. Normalt har det varit minst tre inlägg per dag. Det blir sammanlagt minst 13.140 inlägg och ett par miljoner besökare på sidan. Dessutom har vi producerat ett antal böcker genom rupeba.

Det ska vi naturligtvis fira den 1 april (Detta är inte ett aprilskämt). Den 1 april får du 10% rabatt på alla varor i vår Webbshop "AFFÄREN". Du finner AFFÄREN här: https://rupebabutiken.blogspot.com/. Du kan mejla din beställning till info@rupeba.se. Men beställningen måste sändas den 1 april och erbjudandet gäller så långt lagret räcker.

Under veckan har vi också haft mentorssamtal över telefon och digitalt sammanträde med Ågesta Folkhögkola för att planera för Distansbibelskola Norr.

Ha en välsignad vecka och välkommen med din beställning
Peter Baronowsky



Inga kommentarer: