I ett tidigare inlägg "Jag tror på Frälsningsarmén" fick jag en del kommentarer och frågor på olika webbsidor där artikeln var publicerad. En kommentar handlade om lovsången i församlingen. Här är mitt svar på kommentaren:
Jag håller med om vad du skriver. Jag var själv en drivande kraft i
"lovsångsväckelsen" i den karismatiska väckelsen på 70-talet där jag
blev drabbad av Gud. Jag har otaliga gånger undervisat om och försvarat
lovsångens fantastiska betydelse.
Men jag tror vi behöver både lovsångskörerna och sångerna i sångboken
(eller andra sånger). Om vi bara sjunger lovsånger förlorar vi en hel
del av teologin. Sångerna förmedlade både vittnesbörd och undervisning.
De tjänade samma syfte som kyrkmålningarna gjorde i en tid då
människorna inte kunde läsa Bibeln själva. Bilderna berättade
bibelberättelserna.
Jag tror att vi på nytt lever i en tid då bibelkännedomen bland Guds
folk är väldigt grund. Vi behöver undervisningen, teologin,
vittnesbörden från sångerna, samtidigt som vi behöver innerligheten och
gudsgemenskapen i lovsångerna. Vi behöver både och...
Tänk bara på William Booths sång "O, gränslösa frälsning", med
vittnesbördet om hur han efter mycken tvekan kastade sig ut i floden.
Det är verkligen ett vittnesbörd många behöver höra idag om att våga
släppa taget och gå in i Guds välsignelser. Eller Levi Petrus sång
"Löften kunna ej svika" där vi uppmanas att följa Abrahams exempel att
blicka upp mot himlen och se Guds trofasthet och låta tron växa...
Jag skulle vilja säga att Frälsningsarmén har alltid varit en
lovsångsväckelse. Sedan tror jag att lovsångstonen i Frälsningsarmén var
starkt nedtonad under många år. Jag växte upp "Sjung och le"-perioden
där det kanske var mer allsång än lovsång.
Men så här var det i början:
Det första frälsningsarmémötet i Sverige 1882 recenserades i Dagens
Nyheter. Kritiken mot mötet var enorm. En av de sakerna man kritiserade
med mötet var att frälsningssoldaterna sjung en kör som upprepades
tjogtals gånger med orden "Vi må Jesus prisa".
I den första "Order och regler för fältofficerare (=kårledare)"
skriver William Booth under avdelningen "Avsjungandet av körer" att man
bör sjunga körerna minst sju gånger, för det är ofta efter den sjunde
gången som välsignelsen kommer. Jag tror att William Booth såg lovsången
som en väg in i Guds närhet. De första gångerna man sjunger kören
kanske man är upptagen av orden eller melodin, men ju mer man sjunger,
ju mindre tänker man kanske på orden och kommer i stället fram till
Honom som lovsången handlar om. Det är lovsångens funktion, att föra oss
in i gemenskap med Gud.
Så, till slut, ska vi sjunga sångbokssånger eller lovsångskörer? Svaret är nej. Vi ska inte sjunga antingen det ena eller det andra. Vi ska sjunga både och.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar