9 sep. 2023

Inför söndagen den 10 september. Tema: ENHETEN I KRISTUS


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Amos 9:11-15

  • 11 På den dagen ska jag resa upp
  • Davids fallna hydda,
  • mura igen dess sprickor
  • och resa upp dess ruiner.
  • Jag ska bygga upp den
  • som i forna dagar,
  • 12 så att de kan ta i besittning
  • vad som är kvar av Edom
  • och av alla hednafolk
  • över vilka mitt namn har nämnts,
  • säger Herren som gör detta.
  • 13 Se, dagar ska komma, säger Herren,
  • då plöjaren ska följa
  • skördemannen i spåren
  • och druvtramparen
  • såningsmannen,
  • då bergen ska drypa av druvsaft
  • och alla höjder flöda över.
  • 14 Jag ska göra slut
  • på mitt folk Israels fångenskap.
  • De ska bygga upp ödelagda städer
  • och få bo i dem,
  • de ska plantera vingårdar
  • och få dricka vinet från dem,
  • de ska anlägga trädgårdar
  • och få äta deras frukt.
  • 15 Jag ska plantera dem
  • i deras eget land.
  • De ska inte mer ryckas upp
  • ur det land som jag gett dem,
  • säger Herren din Gud.

  • FRÅN BREVLITTERATUREN
    1 Kor 1:10-13
    10 I vår Herre Jesu Kristi namn uppmanar jag er, bröder, att ni alla ska vara eniga i det ni säger och inte låta splittring finnas bland er, utan stå enade i samma sinne och samma mening. 11 Av Chloes folk har jag nämligen fått veta om er, mina bröder, att det förekommer stridigheter bland er. 12 Vad jag menar är att ni var och en säger: "Jag håller mig till Paulus" eller "Jag håller mig till Apollos" eller "Jag håller mig till Kefas" eller "Jag håller mig till Kristus". 13 Är Kristus delad? Det var väl inte Paulus som blev korsfäst för er? Eller var det i Paulus namn ni blev döpta?

    FRÅN EVANGELIERNA
    Joh 17:18-23

    8 Så som du har sänt mig till världen, så har jag sänt dem till världen. 19 Och jag helgar mig för dem, för att också de ska vara helgade i sanningen.
    20 Men jag ber inte bara för dem, utan också för dem som kommer att tro på mig genom deras ord. 21 Jag ber att de alla ska vara ett, och att de ska vara i oss liksom du, Far, är i mig och jag i dig. Då ska världen tro att du har sänt mig. 22 Och den härlighet som du gett mig har jag gett till dem, för att de ska vara ett liksom vi är ett: 23 jag i dem och du i mig, så att de är fullkomligt förenade till ett. Då ska världen förstå att du har sänt mig, och att du har älskat dem så som du har älskat mig.

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 95:1-7

  • 1 Kom, låt oss ropa till Herren,
  • jubla till vår frälsnings klippa!
  • 2 Låt oss träda fram för hans
  • ansikte med tacksägelse,
  • jubla till honom med lovsång,
  • 3 för Herren är en stor Gud,
  • en stor kung över alla gudar.
  • 4 Han har jordens djup i sin hand,
  • och bergens toppar är hans.
  • 5 Hans är havet som han har gjort,
  • och det torra som hans händer
  • format.
  • 6 Kom, låt oss falla ner och tillbe,
  • böja knä för Herren vår Skapare,
  • 7 för han är vår Gud
  • och vi är folket i hans hjord,
  • fåren i hans vård.
  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)

    Inga kommentarer: