30 sep. 2023

Inför söndagen. Tema: Änglarna


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
1 Mos 28:10-17

10 Jakob lämnade Beer-Sheba och begav sig mot Harran. 11 Han kom till en plats där han måste stanna över natten, eftersom solen hade gått ner. Och han tog en av stenarna på platsen för att ha under huvudet och lade sig att sova.
12 Då hade han en dröm. Han såg en stege rest på jorden. Den nådde ända upp till himlen, och Guds änglar steg upp och ner på den. 13 Och se, Herren stod ovanför den och sade: ”Jag är Herren, din far Abrahams Gud och Isaks Gud. Det land där du ligger ska jag ge åt dig och dina efterkommande. 14 Din avkomma ska bli som stoftet på jorden och du ska utbreda dig åt väster och öster, norr och söder. Genom dig och din avkomma ska jordens alla släkten bli välsignade. 15 Och se, jag är med dig och ska bevara dig vart du än går, och jag ska föra dig tillbaka till detta land. Jag ska inte överge dig förrän jag har gjort vad jag lovat dig.”
16 När Jakob vaknade upp ur sömnen, sade han: ”Herren är verkligen på denna plats och jag visste det inte.” 17 Han greps av fruktan och sade: ”Hur helig är inte denna plats! Det måste vara Guds boning, här är himlens port.”

FRÅN BREVLITTERATUREN
Upp 12:7-12

7 Och det blev strid i himlen: Mikael och hans änglar stred mot draken. Och draken och hans änglar stred, 8 men han var inte stark nog, och det fanns inte längre någon plats för dem i himlen. 9 Och den store draken, den gamle ormen som kallas Djävul och Satan och som förleder hela världen, kastades ner på jorden och hans änglar kastades ner med honom. 10 Och jag hörde en stark röst i himlen säga:
  • "Nu tillhör frälsningen
  • och makten och riket vår Gud
  • och väldet hans Smorde,
  • för våra bröders åklagare
  • är nerkastad,
  • han som dag och natt
  • anklagade dem inför vår Gud.
  • 11 De övervann honom
  • genom Lammets blod
  • och genom sitt vittnesbörds ord,
  • de älskade inte sitt liv så högt
  • att de drog sig undan döden.
  • 12 Jubla därför, ni himlar
  • och ni som bor i dem!
  • Men ve dig, du jord och du hav,
  • för djävulen har kommit ner
  • till er i stor vrede,
  • eftersom han vet
  • att hans tid är kort."
  • FRÅN EVANGELIERNA
    Joh1:47-51
    47 Jesus såg Natanael komma och sade om honom: "Här är en sann israelit som är utan svek." 48 Natanael frågade honom: "Hur kan du känna mig?" Jesus svarade: "Innan Filippus kallade på dig såg jag dig under fikonträdet." 49 Natanael svarade: "Rabbi, du är Guds Son, du är Israels kung!" 50 Jesus svarade honom: "Du tror för att jag sade att jag såg dig under fikonträdet. Större saker än så ska du få se." 51 Sedan sade han till honom: "Jag säger er sanningen: Ni ska få se himlen öppen och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen."

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 103:19-22

  • 19 Herren har grundat sin tron
  • i himlen,
  • hans rike råder över allt.
  • 20 Lova Herren, ni hans änglar,
  • ni starka hjältar
  • som utför hans befallning
  • så snart ni hör ljudet av den.
  • 21 Lova Herren, alla hans härar,
  • ni hans tjänare
  • som gör hans vilja.
  • 22 Lova Herren, alla hans verk,
  • överallt i hans välde.
  • Lova Herren, min själ!
  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015=

    Inga kommentarer: