16 sep. 2023

Inför söndagen den 17 september. Tema: Ett är nödvändigt



FRÅN GAMLA TESTAMENTET
5 Mos 4:29-31
29 Men om ni där söker Herren din Gud ska du finna honom, om du söker honom av hela ditt hjärta och av hela din själ. 30 När du är i nöd och allt detta händer dig i kommande dagar ska du vända om till Herren din Gud och lyda hans röst, 31 för Herren din Gud är en barmhärtig Gud. Han ska inte överge dig eller förgöra dig. Han ska inte glömma det förbund han med ed har ingått med dina fäder.

FRÅN BREVLITTERATUREN
Fil 4:10-10-13
10 Det har glatt mig mycket i Herren att er omtanke om mig till slut fick blomma upp. Visst tänkte ni på mig tidigare också, men då hade ni inget tillfälle att visa det. 11 Jag säger inte att jag har saknat något, för jag har lärt mig att vara nöjd med det jag har. 12 Jag kan leva enkelt, jag kan också leva i överflöd. Med allt och med alla förhållanden är jag förtrogen: att vara mätt och att vara hungrig, att ha överflöd och att lida brist. 13 Allt förmår jag i honom som ger mig kraft.

FRÅN EVANGELIERNA
Luk 10:38-42
38 Medan de var på väg kom Jesus in i en by, och en kvinna som hette Marta tog emot honom i sitt hem39 Hon hade en syster, Maria, som satte sig vid Herrens fötter och lyssnade till hans ord. 40 Marta däremot var upptagen med alla förberedelser, och hon kom fram och sade: "Herre, bryr du dig inte om att min syster har lämnat mig att sköta allting själv? Säg nu till henne att hon hjälper mig." 41 Herren svarade henne: "Marta, Marta, du bekymrar dig och oroar dig för så mycket. 42 Men bara ett är nödvändigt. Maria har valt den goda delen, och den ska inte tas ifrån henne."

FRÅN PSALTAREN
Ps 123
1 En pilgrimssång.

  • Herre, tänk på David,
  • på allt han fick utstå,
  • 2 hur han gav Herren sin ed,
  • sitt löfte till Jakobs Mäktige:
  • 3 "Jag ska inte gå in i mitt hus,
  • inte ligga på min bädd,
  • 4 inte unna mina ögon någon sömn
  • eller mina ögonlock någon vila
  • 5 förrän jag funnit en plats åt Herren,
  • en boning åt Jakobs Mäktige."
  • 6 Vi hörde det i Efrata,
  • vi upptäckte det i skogsbygden.
  • 7 Låt oss gå in i hans boning,
  • låt oss tillbe vid hans fotpall.
  • 8 Res dig, Herre,
  • och kom till din viloplats,
  • du och din makts ark!
  • 9 Låt dina präster vara klädda
  • i rättfärdighet
  • och dina trogna få jubla.
  • 10 För din tjänare Davids skull,
  • avvisa inte din smorde!
  • 11 Herren har gett David sin ed,
  • en sann ed som han
  • inte tar tillbaka:
  • "En av dina ättlingar
  • ska jag sätta på din tron.
  • 12 Om dina barn håller mitt förbund
  • och mitt vittnesbörd
  • som jag ska lära dem,
  • då ska också deras barn
  • sitta på din tron till evig tid."
  • 13 Ja, Herren har utvalt Sion,
  • där vill han ha sin boning:
  • 14 "Detta är min viloplats till evig tid.
  • Här ska jag bo, hit längtar jag.
  • 15 Sions förråd ska jag rikligt välsigna,
  • dess fattiga ska jag mätta med bröd.
  • 16 Dess präster ska jag
  • klä i frälsning
  • och dess trogna ska jubla högt.
  • 17 Där ska jag låta ett horn växa upp
  • åt David,
  • jag har berett en lampa
  • åt min smorde.
  • 18 Hans fiender ska jag klä i skam,
  • men på honom
  • ska kronan glänsa."


  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)
  • Inga kommentarer: