23 sep. 2023

Inför söndagen. Tema: LIVET OCH DÖDEN


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Job 14:13-15

  • 13 Tänk om du ville
  • gömma mig i dödsriket,
  • dölja mig tills din vrede upphör,
  • sätta en bestämd tid för mig
  • och tänka på mig!
  • 14 Kan en människa som en gång dött
  • få liv igen?
  • Då skulle jag hålla ut
  • i min mödas tid
  • tills min avlösning kommer.
  • 15 Du skulle ropa på mig,
  • och jag skulle svara dig,
  • du skulle längta efter
  • dina händers verk.
  • FRÅN BREVLITTERATUREN
    Fil 1:20-26

    20 Det är min längtan och mitt hopp att jag inte på något sätt ska stå där med skam, utan att Kristus nu som alltid ska bli frimodigt förhärligad i min kropp, vare sig jag lever eller dör. 21 För mig är livet Kristus och döden en vinst.
    22 Men om livet här i kroppen innebär att mitt arbete bär frukt, då vet jag inte vad jag ska välja. 23 Jag dras åt båda håll. Jag har en längtan att bryta upp och vara hos Kristus, det vore mycket bättre. 24 Men för er skull är det mer nödvändigt att jag får leva kvar här i kroppen. 25 Det är jag övertygad om, och jag vet att jag ska få leva och vara kvar hos er alla och hjälpa er till framsteg och glädje i tron. 26 När jag är tillbaka hos er igen får ni ännu större anledning till glädje i Kristus Jesus för min skull.

    FRÅN EVANGELIERNA
    Mark 5:35-43

    35 Medan han ännu talade kom några från synagogföreståndarens hus och sade: "Din dotter är död. Varför besvära Mästaren mer?" 36 Men Jesus fäste sig inte vid deras ord utan sade till föreståndaren: "Var inte rädd. Bara tro." 37 Han lät ingen följa med utom Petrus, Jakob och hans bror Johannes, 38 och de kom till föreståndarens hus. Där såg han upprörda människor som grät och klagade högt. 39 Han gick in och sade till dem: "Varför är ni upprörda och gråter? Flickan är inte död. Hon sover." 40 Då hånskrattade de åt honom.
    Men han skickade ut allesammans, tog med sig barnets far och mor och sina lärjungar och gick in dit där barnet låg. 41 Och han tog barnets hand och sade till henne: "Talitha koum!" Det betyder: "Flicka, jag säger dig, stå upp!" 42 Genast reste sig flickan och började gå omkring – hon var tolv år – och de blev helt utom sig av häpnad. 43 Men han befallde dem strängt att inte låta någon få veta det. Sedan sade han åt dem att ge henne något att äta.

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 107:18-22

  • 18 de kände avsky för all mat
  • och närmade sig dödens portar.
  • 19 Men de ropade till Herren
  • i sin nöd,
  • och han frälste dem
  • ur deras svårigheter.
  • 20 Han sände sitt ord
  • och botade dem
  • och räddade dem
  • från undergång.
  • 21 De ska tacka Herren
  • för hans nåd
  • och hans under
  • mot människors barn,
  • 22 de ska offra lovets offer
  • och förkunna hans verk
  • med jubel.


  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)
  • Inga kommentarer: