Förvissning om frälsning. Brev nr 2 av GENERALEN från 1907.
Kamrater och vänner!
Jag har någon gång hört människor säga sig veta, att de
skulle komma till himlen. För många år sedan såg jag också en bok, som
behandlade detta ämne. Ehuru en sådan visshet kan var mycket önskvärd, är jag
likväl icke säker på, att det är möjligt att äga den. Det är i alla fall icke en vanlig erfarenhet.
Utan tvivel skulle en genomgående biljett till det Nya Jerusalem,
som försäkrade en mot all risk att misslyckas under vägen, vara en outsägligt
dyrbar skatt, Men det har ej hittills varit min förmån att möta någon, som haft
den goda lyckan att äga ett dylikt privilegium.
Orsaken härtill är, att trohet intill döden är ett av
villkoren för vår slutliga frälsning, och denna trohet kan icke på förhand
betraktas en absolut avgjord sak. Därför måste ni, mina kamrater vaka att ni
icke må duka under för frestelsen. Och var och en som står, må se till att han
icke faller.
Men om du icke kan
vara fullkomligt säker om, att dina fötter skola bevaras från fall och
slutligen träda in på den eviga stadens gator, så gives det likväl åtskilligt
av värde, om vilket du kan äga full förvissning:
1. Du kan erhålla fullkomlig förvissning om att du blivit
omvänd. Med den store aposteln kan du känna dig viss om att du gått från mörker
till ljus, från död till liv, från satans makt och till Gud. Det vill säga, du
kan veta, att du vid ett visst tillfälle böjde dig i stoftet inför Gud, bekände
dina synder för honom, underordnade dig hans myndighet, förlitade på din
Frälsare, mottog hans förlåtelse och gick åstad att kämpa för hans räkning emot
jord och helvete.
Detta är en underbar erfarenhet, eller hur? Jag vet, att det sätt, varpå detta resultat
åstadkommits, kan variera. Somliga av oss uppnådde den linje, som åtskiljer de
rättfärdiga och de ogudaktiga, mera gradvis än andra och överskredo den under
olika känslor. Men rörande frågan, huruvida du överskridit den eller icke,
råder ej något tvivel. Du kan veta, att du är frälst.
Äger du denna
förvissning? Vet du att denna förändring ägt rum? Om icke, min broder, min
syster, sök denna förändring redan i dag.
2. Du kan erhålla förvissning om, att du är ett Guds barn.
Vi sjöngo förr en
sång -- kanske du sjunger på den ibland ännu -- vars första vers och kör lydde:
Min fader regerar mång tusende
land,
all rikedom håller han uti sin
hand;
av pärlor, rubiner, av silver och
guld
från golv till tak är hans skattkammare
full.
Jag är barn till en kung,
jag är barn till en kung.
Med Jesus, min broder,
är jag barn till en kung.
Denna lära är ej framställd endast i en frälsningsarméns
sång, utan återfinnes i Bibeln. Profeten Esaias uttrycker detta på det mest
härliga sätt, då han säger: "Se Gud är min frälsning, jag är trygg och
fruktar icke; ty Herren är min starkhet och min lovsång, och han blev mig till
frälsning." Och aposteln Johannes skriver om detta: "Därav, att han givit oss av sin Ande, veta
vi, att vi förbliva i honom och han i oss."
Aposteln Paulus beskriver det sätt, på vilket denna
förvissning åstadkommes hos oss: "Anden
själv vittnar med vår ande, att vi äro Guds barn." Icke att vi voro
det någon gång i det flydda eller att vi skola bliva det, då vi komma till
himlen, utan att vi nu i detta livet, äro Guds barn.
Är det icke härligt
att äga en sådan förvissning? Är denna visshet din erfarenhet? Om icke, så sök
den, tills du mottagit den, och börja nu i dag.
3. Du kan äga förvissning om, att det liv lever är till Guds
behag.
Med detta menar jag,
att du kan veta, huruvida ditt sinnes tankar eller ditt hjärtas känslor eller
ditt dagliga livs handlingar äro av det slag, att de behaga Gud.
Han känner till alla
omständigheterna, såväl som dina inre och yttre handlingar. Psalmisten
beskriver Guds allvetenhet på följande märkliga sätt: "Vart skall jag gå för din ande, och vart
skall jag fly för ditt ansikte? Fore jag upp till himmelen, så är du där, och
bäddade jag åt mig i dödsriket, se, så är du ock där. Toge jag morgonrodnadens
vingar, gjorde jag mig en boning ytterst i havet, så skulle också där din hand
leda mig och din högra hand fatta mig.
Och om jag sade:
'mörker må betäcka mig och ljuset bliva natt omkring mig', så skulle själva
mörkret icke vara mörkt för dig, natten skulle lysa såsom dagen; ja, mörkret
skulle vara såsom ljuset." (Ps.139: 7 - 12.)
Denna kännedom
omfattar alla detaljer av din dagliga tillvaro. Den omfattar din privata
karaktär, vad du säger och gör i din familj, i ditt arbete, i kåren, vid
mötena; kort sagt allt vad du tänker, känner, säger eller gör natt eller dag.
Nog må psalmisten utropa: "En sådan
kunskap är mig allt för underbar".
Det är alldeles
visst, att genom Guds överflödande nåd, kan du leva hela detta liv på ett sätt,
som behagar Gud.
Underbar som denna
erfarenhet är, hade Enok dock förmånen att äga den. Vi läsa: "Genom tron togs Enok bort, att han icke
skulle se döden, och han vart icke mera funnen, emedan Gud hade tagit honom
bort; ty förrän han vart borttagen, fick han det vittnesbörd, att han täcktes
av Gud."
Enok var antagligen
huvudman för en stor släkt med talrik familj och hade ett stort ansvar
anförtrott sig jämte många av de frestelser och svårigheter, som alltid åtfölja
en sådan ställning. och ändå var han genom sin tro, sitt tålamod och genom Guds
nåd i stånd att leva så och handla så, att han i sin själ erfor förvissning om,
att han täcktes Gud.
Det är gott att äga
förvissning om allt detta. Å andra sidan är det synnerligen otillfredsställande
att vara oviss om så viktiga erfarenheter. Tvivel rörande dessa frågor grumla
lyckan, skapar elände, fördärva möjligheten att utföra sina plikter och
åstadkomma fruktan och feghet.
Om du icke redan äger denna dyrbara förvissning, måste du
söka och komma i besittning av densamma, och om du funnit den, måste du hålla
fast vid den och ej släppa eller sälja den för allt i världen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar